Mainos ja sen merkitys yrityksen mainonnassa 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Mai­nos ja sen mer­ki­tys yri­tyk­sen mainonnassa

Mai­nos on ensim­mäi­nen asia johon tule­va asiak­kaa­si kiin­nit­tää huo­mion­sa ennen kuin siir­tyy yri­tyk­se­si sivus­tol­le digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin avus­tuk­sel­la. Mai­nos on siis rat­kai­se­vim­mas­sa roo­lis­sa mikä­li haluat tulok­sia digi­taa­li­sel­la mark­ki­noin­nil­la. Valit­sit siis yri­tyk­se­si mai­non­nan kana­vak­si Googlen, sosi­aa­li­sen median, tai uutis­kir­jeen niin rat­kai­se­vin­ta on mää­ri­tel­lä mai­nos tar­peek­si hou­kut­te­le­vak­si niin että tule­va asiak­kaa­si tulee tilaa­maan yri­tyk­se­si pal­ve­lun. Mie­ti siis mai­nos tar­kas­ti ja ota huo­mioon asiak­kaa­si saa­ma etu kun laa­dit mai­nok­see­si sisäl­tö­jä. Asia­kas­ta­si kiin­nos­taa vain ja ainoas­taan oma etu joten kes­ki­ty etui­hin niin mai­nok­se­si tulee toi­mi­maan myös digi­taa­li­sis­sa kanavissa.

Mainos - missä kanavissa se kannattaa?

Mai­nos voi­daan esit­tää digi­mark­ki­noin­nis­sa samas­sa muo­dos­sa jopa kym­me­nis­sä eri kana­vis­sa. Rat­kai­se­vin­ta on kui­ten­kin mita­ta miten mai­nos toi­mii eri kana­vis­sa ja kuin­ka moni poten­ti­aa­li­nen asia­kas siir­tyy yri­tyk­se­si koti­si­vuil­le otta­maan yhteyt­tä. Digi­mark­ki­noin­nin kana­vis­ta koke­muk­sem­me poh­jal­ta par­haim­min toi­mi­vat maa­il­man suu­rin haku­ko­ne Google ja sosi­aa­li­sen median kana­vis­ta Face­book ja Lin­ke­dIn. Näi­den lisäk­si suo­si­tuim­pia vaih­toeh­to­ja on muun muas­sa uutis­kir­jeet, ban­ne­ri­mai­non­ta/­display-mai­non­ta ja You­Tu­be-mai­non­ta. Jokai­ses­sa kana­vas­sa mai­nos on rat­kai­se­va teki­jä mikä­li haluat kiin­nit­tää asiak­kaan huomion.

Mainonnan vaihtoehdot

Aiem­min teks­tis­sä vii­tat­tiin­kin jo mai­non­nan vaih­toeh­toi­hin. Mikä­li haluat että yri­tyk­se­si mai­nos toi­mii niin on vält­tä­mä­tön­tä mita­ta tar­kas­ti Google Ana­ly­tic­sin avul­la mai­non­nan toi­mi­vuut­ta. Mai­nos on hyvä koe­pon­nis­taa useis­sa eri kana­vis­sa jot­ta saa­daan nopeas­ti tulok­sia kos­ka esi­mer­kik­si Googles­sa kuval­li­nen mai­nos ei toi­mi yhtä hyvin kuin Ins­ta­gra­mis­sa. Mai­nos­ta on siis hyvä koet­taa useam­mis­sa kana­vis­sa ennen joh­to­pää­tös­ten vetä­mis­tä mai­nok­sen toi­mi­vuu­des­ta. Sama mai­nos voi siis toi­mia äärim­mäi­sen hyvin Face­boo­kis­sa ja Ins­ta­gra­mis­sa mut­ta Googles­sa ja display-mai­non­nas­sa sama mai­nos ei vält­tä­mät­tä toi­mi ollen­kaan. Toi­saal­ta display-mai­non­nas­sa suo­ra kehoi­tus voi toi­mia hyvin­kin tehok­kaas­ti joka taas ei niin­kään toi­mi Instagram-mainonnassa.

Miten mainoksen tuottavuutta mitataan?

Mai­nok­sen tuot­ta­vuut­ta voi­daan mita­ta mai­non­nan­hal­lin­nan jär­jes­tel­mis­tä ja näi­hin jokai­sel­la kana­val­la on oma jär­jes­tel­män­sä. Oli­pa kysees­sä sit­ten Google, Face­book, Ins­ta­gram, Lin­ke­dIn, tai joku muu jär­jes­tel­mä niin jokai­sel­la pal­ve­lul­la löy­tyy oma ana­ly­tiik­kan kes­kit­ty­nyt pal­ve­lun­sa tulos­ten seu­raa­mi­seen. Vää­jää­mät­tö­mäs­ti tar­vi­taan kui­ten­kin Google Ana­ly­tics pal­ve­lua mikä­li halu­taan seu­ra­ta kuin­ka mai­nos toi­mii kana­vas­ta riip­pu­mat­ta. Tämä joh­tuu sii­tä että lopul­li­ses­ti mai­nok­sen tuot­ta­vuut­ta voi­daan pää­tel­lä vas­ta yri­tyk­sen koti­si­vuil­la tapah­tu­vien toi­men­pi­tei­den avul­la kuten puhe­lin­soit­to­jen, säh­kö­pos­tien, tai yhtey­den­ot­to­lo­mak­kei­den lähes­tys­ten perus­teel­la. Mai­nos voi siis toi­mia hyvin­kin esi­mer­kik­si “ban­ne­ri­mai­non­nan” tulos­ten valos­sa ja voit tavoit­taa yri­tyk­sel­le­si poten­ti­aa­li­sia asiak­kai­ta 500 000 kuu­kausit­tain saa­vut­ta­mat­ta kui­ten­kaan yhtään var­si­nais­ta yhtey­den­ot­toa. Digi­taa­li­ses­sa mark­ki­noin­nis­sa on hyvä huo­mioi­da ettei mai­nos itses­sään tuo tulos­ta vaan oikea mai­nos oikeas­sa kana­vas­sa tuo lois­ta­van tuo­ton sijoit­ta­mal­le­si pääomalla.

Mistä tiedät toimiiko mainos?

Mai­non­nan toi­mi­vuut­ta voi­daan mita­ta jokai­sen median omal­la ana­ly­tii­kal­la mut­ta tämän lisäk­si on hyvä mita­ta miten mai­nos toi­mii myös Googlen oman ana­ly­tii­kan avul­la. Googlen ana­ly­tiik­ka aut­taa sel­vit­tä­mään mai­nok­sen toi­mi­vuut­ta yri­tyk­se­si koti­si­vuil­la. Eli kuin­ka suu­ri osa yri­tyk­se­si mai­nok­ses­ta saa­pu­neis­ta asiak­kais­ta on lopul­ta otta­nut yhteyt­tä. Mit­taa siis tar­kas­ti kuu­kausit­tain kuin­ka mon­ta yhtey­den­ot­toa yri­tyk­se­si on saa­nut digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin (koti­si­vu­je­si) kaut­ta ja eri­tyi­ses­ti mis­tä kana­vis­ta nämä asiak­kaat ovat alun­pe­rin saa­pu­neet yri­tyk­se­si koti­si­vuil­le. Onko kan­nat­ta­vin kana­va ollut Face­book, Googlen hakusa­na­mai­non­ta, Lin­ke­dIn, Ins­ta­gram vai ken­ties Googlen orgaa­ni­nen lii­ken­ne? Näin saa­daan sel­vil­le mai­non­nan tuot­ta­vuus ja voi­daan panos­taa kan­nat­ta­vim­paan kana­vaan. Ilman tark­kaa mit­taa­mis­ta mai­nos voi olla täy­sin tuot­ta­ma­ton ja myös kana­van valin­ta voi olla vää­rä. Eli mit­taa tar­kas­ti kuu­kausit­tain mai­nok­se­si ja kana­va­si tuot­ta­vuut­ta. Näin var­mis­tat että jokai­nen mai­non­taan sijoit­ta­ma­si euro menee oike­aan kan­nat­ta­vaan kanavaan.

Kubla on digi­taa­li­sen mai­non­nan kon­ka­ri, ja tii­mim­me aut­taa sinua mie­lel­lään mis­sä tahan­sa asi­aan liit­ty­väs­sä kysy­myk­ses­sä! Ota­han yhteyt­tä niin keskustellaan!

Mainos - mistä tiedät että se toimii?
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi