Instagram markkinointi pitää sisällään melkeinpä kaiken tekemisen Instagramissa. Siksi onkin hyvä käydä sitä kohta kohdalta hieman läpi. Tähän on koottu viisi oleellista vinkkiä menestyvään Instagram markkinointiin. Vinkit sopivat ihan aloittelevalle somettajalle sekä edistyneemmille tämä lista toimii hyvänä kertauksena ja muistin virkistyksenä.
Instagram markkinointi ei eroa hirveästi perusperiaatteiltaan muista sosiaalisen median kanavista, mutta kuten kaikilla niin myös IG:llä on tiettyjä erikoisuuksia. Tämä kirjoitus onkin kirjoitettu yleisen sosiaalisen median markkinointi kaavan pohjalle, mutta tarkastellaan sitä niin, että Instagram markkinointi on siinä keskiössä.
Jos sinulla ei siis ole ennestään tiliä niin nyt on hyvä hetki avata sellainen. Tilin avaaminen ei vie montaa minuuttia ja se onnistuu vaikka ei olisikaan mikään tietotekniikkavirtuoosi. Muista sitten minkä salasanan ja sähköpostin laitoit niin vältyt myöhemmin aikaa vieviltä selvittelyiltä. Instagram tilin voi myös liittää kätevästi yrityksesi Facebook tiliin ja näin Instagram markkinointi tukee myös Facebookkisi toimintaa.
Kun avaat, tai jos sinulla on jo tili auki, niin tarkista, että sen nimi, otsikko ja kuvaus vastaavat toivomaasi. Tilaa ei ole hirveästi, joten mieti tarkkaan mitä esittelyyn kannattaa kirjoittaa. Piristyksenä voit käyttää myös emojeja 😉 Laita myös houkutteleva ja kuvaava kuva sekä yhdelle linkille on paikka. Näitä voi päivitellä myöhemmin.
Ensimmäinen vinkki Instagram markkinointiin on seuraa ja havainnoi. Seuraaminen voi tarkoittaa ihan kirjaimellistakin seuraamista, mutta vähintään sen seuraamista mitä muut tekevät. Eli seuraa ja havainnoi millainen sisältö toimii sinun alallasi. Tällä tavoin pystyt heti saamaan ajatusta siihen millaista tekemistä sinun kannattaa miettiä omalle tilillesi.
Jokaisen päätettävissä on sitten haluaako seurata kilpailijoiden tilejä ihan näkyvästi. Itse henkilökohtaisesti en näe siinä mitään pahaa, vaan päinvastoin. Mielestäni somessa jos jossain on hyvä noudattaa avointa kulttuuria, joten rohkeasti vaan seurailemaan kilpailijoita ja muitakin mielenkiintoisia profiileja 🙂
Kiinnostaako Instagram-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Kun olet seurannut muita ja poiminut ideoita siitä millaista Instagram markkinointi voi olla on aika tehdä siitä oman näköistä. Eli tuota sellaista sisältöä, joka on linjassa teidän strategian ja kulttuurin kanssa. Suosittelen ehdottomasti olemaan aito, omaperäinen ja rohkea.
Sisältöä voidaan tuottaa monella eri tavalla ja Instagram markkinointi onkin yksin kattavimmista tavoista tehdä markkinointia somessa. Alla lueteltuna yleisimmät sisältömuodot Instagram markkinointiin:
Instagram markkinointia tehdessä kannattaa miettiä millaista sisältöä mihinkin näistä muodoista on hyvä julkaista. Tässäkin kohtaa voi käyttää ideana kilpailijoita tai vaikkapa meidän blogista löytyviä vinkkejä 😉
Kun Instagram markkinointi otetaan tosissaan on hyvä miettiä miten saadaan näkyvyyttä muutenkin kuin omien sisältöjen kautta. Yksi hyvä tapa näkyä on tykätä ja kommentoida mielenkiintoisia omaa liiketoimintaa lähellä olevia sisältöjä.
Tämä on loistava tapa saada ihmiset huomaamaan sinut ja yrityksesi. Alussa kun puhuimme oman tilin nimestä ja kuvasta niin tässä on yksi niistä hetkistä kun hyvin valittu nimi ja kuva voivat tuoda liikennettä profiiliisi. Kun kommentoit niin muille näkyy nimesi sekä kuva pienenä, näiden perusteella he voivat kiinnostua profiilistasi ja klikata sinne.
Instagram markkinointi on monesti pitkälti brändillistä toimintaa, mutta silloin kun haluat myydä jotain on tärkeää tehdä eteneminen helpoksi potentiaalisille asiakkaille. Kerro mistä tuotettasi voi ostaa, mieti voitko hyödyntää profiilin linkkiä myymisessä.
Postauksessa tulee olla CTA. CTA:n eli call to actionin tehtävä on kertoa selvästi mikä on seuraava steppi jonka haluat asiakkaan suorittavan. Se voi olla vaikka “osta verkkokaupasta” ja perään verkkokaupan osoite tai kerro, että osoite löytyy profiilista eli biosta niin kuin Instagramissa usein sanotaan 😉
Tähän kohtaan on kuitenkin hyvä muistuttaa, että Instagram markkinointi toimii parhaiten kun pidetään maltti mukana myynnillisen sisällön suhteen. Ei siis kannata täyttää koko kanavaa osta osta osta -huutelulla. Olen joskus kuullut sellaisen säännön kuin 80/20, joka mielestäni on aika ideaalinen eli 80% hyödyllistä sisältöä ja 20% myynnillistä sisältöä. Hyödyllinen voi ja usein tuleekin olla myös viihdyttävää 😉
Viimeisenä vinkkinä on sitten maksettu mainonta. Tämä on erittäin varteenotettava vinkki heille ketkä miettivät tosissaan Instagram markkinointia, maksetulla mainonnalla on mahdollisuus tehostaa suoraa myyntiä sekä tehdä brändi-kamppanjointia laajalla näkyvyydellä.
Koska Facebook omistaa Instagramin tehdään sen mainonta Facebookin mainostyökalulla. Usein kampanjat pyörivätkin sekä Facebookissa että Instagramissa, mutta yhtä lailla on mahdollista tehdä mainontaa myös pelkästään jommassa kummassa. Kuten maksettu mainonta yleensä on se myös Instagramissa mahdollista toteuttaa monella tavalla. Parhaan tuloksen siitä todennäköisesti saa kun ottaa avuksi alan ammattilaiset, samalla säästää itseltään paljon päänvaivaa sekä aikaa.
Tehdäänpä sitten pieni yhteenveto vielä eli kun tili on avattu niin ollaan aktiivisia yhteisön jäseniä. Tässä kohtaa Instagram markkinointi ei ero mitenkään muista sosiaalisen median kanavista. Kaikessa tekemisessä on hyvä muistaa kohderyhmä, kenelle sisältöä tuotetaan ja mitä heille halutaan tarjota. Sisällössä ja kommenteissa on tietenkin tärkeää muistaa hyvän maun rajat, tämähän meille järkeville aikuisilla on tietysti jo itsestään selvää. Eikä sitten lähdetä mukaan vaikka joku joskus vähän provosoisikin 😉
Meiltä kublalalisilta voi aina kysyä vinkkejä Instagram markkinointiin ja muuhunkin digitekemiseen liittyen. Niin ja muistakaa seurata meitä Instassa @kublaoy 🙂
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.