B2B tulee englan­nin kie­len sanas­ta Busi­ness to Busi­ness. B2B-yri­tyk­sen koh­de­ryh­mä koos­tuu taval­lis­ten kulut­ta­jien sijaan toi­sis­ta yri­tyk­sis­tä ja nii­den pää­tös­val­tai­sis­ta hen­ki­löis­tä. Saa­tat aja­tel­la, ettei B2B-yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti ole mis­sään nimes­sä jär­ke­vää tai tar­peel­lis­ta, vaan kyl­mä­soit­to­tak­tii­kal­la pär­jää val­lan mai­nios­ti – taval­laan, mut­ta todel­li­suu­des­sa 75% B2B-asiak­kais­ta etsii tie­toa tuot­tees­ta tai pal­ve­lus­ta sosi­aa­li­ses­ta medias­ta. Poh­di siis uudes­taan, kan­nat­taa­ko digi­mark­ki­noin­tia sit­ten­kään jät­tää huomiotta.

Mitä B2B-yrityksen digimarkkinointi on?

Digi­taa­li­nen mark­ki­noin­ti eli digi­mark­ki­noin­ti on mai­non­taa pape­ri­leh­tis­ten sijaan digi­taa­li­ses­ti esi­mer­kik­si sosi­aa­li­ses­sa medias­sa. Se pitää sisäl­lään niin verk­ko­si­vut kuin säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­nin ja Facebook-mainoksetkin.

Sosi­aa­lis­ta medi­aa sekä Googlea käyt­tää pari­kymp­pi­sen opis­ke­li­jan lisäk­si myös neli­kymp­pi­nen toi­mi­tus­joh­ta­ja. Mik­si et siis B2B-yri­tyk­se­nä hyö­dyn­täi­si inter­ne­tin tuo­mia, kus­tan­nus­te­hok­kai­ta mah­dol­li­suu­ksia? Mikä­li vas­taus on aika tai osaa­mi­nen, meil­tä löy­tyy tar­vit­taes­sa myös sii­hen ratkaisu.

Par­haim­mil­laan B2B-yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti on kus­tan­nus­te­ho­kas ja erit­täin kan­nat­ta­va tapa tavoit­taa poten­ti­aa­li­set ostajat.

Yrityksen verkkosivut ovat koko digimarkkinoinnin perusta

Vaik­ka B2B-yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti koos­tuu monis­ta eri pala­sis­ta, kuten mai­nok­sis­ta ja haku­ko­neop­ti­moin­nis­ta, ovat yri­tyk­sen verk­ko­si­vut koko digi­mark­ki­noin­nin perus­ta. Verk­ko­si­vut, verk­ko­kaup­pa tai kam­pan­ja­koh­tai­nen las­keu­tu­mis­si­vu on useim­mi­ten aina se paik­ka, johon poten­ti­aa­li­nen asia­kas ohja­taan esi­mer­kik­si Face­book-mai­nok­ses­ta kli­kat­tu­aan – täl­löin sivut ovat ensi­koh­taa­mi­nen sinun ja asiak­kaan välil­lä. Mie­ti siis, mil­lai­sen kuvan annat.

Hyvät verk­ko­si­vut

  • ovat opti­moi­tu mobii­li­lait­tei­den käyttäjille,
  • mää­rit­te­let avain­sa­nat,
  • anta­vat hyvän ensivaikutelman,
  • kerää­vät asiak­kai­den yhteystietoja,
  • sisäl­tä­vät haku­ko­neop­ti­moi­tua sisäl­töä sekä
  • anta­vat kävi­jäl­le tar­vit­ta­van informaation.

Pelk­kä yri­tyk­sen Face­book-sivu tai muu some­ti­li ei kor­vaa laa­duk­kai­ta verk­ko­si­vu­ja, sil­lä ainoas­taan verk­ko­si­vut eris­tä­vät poten­ti­aa­li­sen asiak­kaan sinun sisäl­tö­si pariin muun ver­kon häli­näs­tä. Somes­sa yri­tyk­se­si näky­vyy­teen vai­kut­ta­vat myös kana­vien jat­ku­vas­ti muut­tu­vat algo­rit­mit.

Haluat­ko aloit­taa digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.

Miksi B2B-yrityksen digimarkkinointi on fiksua?

Ver­kos­sa voit läm­mi­tel­lä nekin asiak­kaat, joi­ta et pel­käl­lä puhe­lin­soi­tol­la oli­si kos­kaan saa­nut teke­mään ostos­ta. Pys­tyt raken­ta­maan mai­non­taa koko­nai­sen osto­po­lun var­rel­le, jos­ta sinul­la ei oli­si tie­toa­kaan ilman digi­mark­ki­noin­nin tuo­maa dataa. Poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­den ympä­röi­mi­nen yri­tyk­sen omal­la vies­til­lä on mah­dol­lis­ta ainoas­taan digi­mark­ki­noin­nin avulla.

Miten B2B-yrityksen digimarkkinointi toimii?

Kana­via digi­mark­ki­noin­nin toteut­ta­mi­seen on pal­jon, eikä resurs­se­ja ole fik­sua lait­taa jokai­seen kana­vaan. Jot­ta B2B-yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti voi olla toi­mi­vaa, täy­tyy sinun tietää

  • kuka asiak­kaa­si on,
  • mis­sä kana­vis­sa hän viet­tää aikaan­sa ja
  • mit­kä asiat hän­tä kiinnostavat.

Tie­dät jo nyt, että verk­ko­si­vut ovat koko digi­mark­ki­noin­nin perus­ta. Verk­ko­si­vu­jen lisäk­si käy­tös­sä­si on usei­ta mui­ta tapo­ja teh­dä teho­kas­ta B2B-mai­non­taa digitaalisesti.

Sähköpostimarkkinointi

Säh­kö­pos­tit­se vies­ti­mi­nen on hen­ki­lö­koh­tai­nen, edul­li­nen ja nopea tapa teh­dä mark­ki­noin­tia. Säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­ti saat­taa tun­tua kaik­kien mui­den kana­vien rin­nal­la suo­ras­taan kivi­kau­ti­sel­ta, mut­ta näin ei ole. Yri­tys­ten työn­te­ki­jät ja joh­to­hah­mot luke­vat säh­kö­pos­tia päivittäin.

Kan­nat­ta­vin­ta on tuot­taa arvo­kas­ta sisäl­töä, joka saa kii­rei­sen­kin toi­mi­tus­joh­ta­jan kiin­nos­tu­maan. Tun­ne asia­kas ja per­so­noi mai­nos­vies­ti, jot­ta säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­ti tun­tuu vas­taa­not­ta­jas­ta suo­ras­taan tärkeältä.

Säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­ti voi tuo­da muka­naan kes­ki­mää­rin 3 800 % ROI:n (Return On Invest­ment). Tämä tar­koit­taa sitä, että säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­tiin käy­tet­ty 1 € tuo oikein teh­ty­nä takai­sin jopa 38 € tai enemmän.

Mitä säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­ti mak­saa? Jos teet säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­tia itse, on säh­kö­pos­ti­mark­ki­noin­ti ilmais­ta esi­mer­kik­si MailC­himp-työ­ka­lul­la. Kam­pan­jan hin­ta riip­puu jake­lu­jär­jes­tel­mään liit­ty­vis­tä kustannuksista.

Hakusanamainonta

Hakusa­na­mai­non­ta on osa haku­ko­ne­mark­ki­noin­tia. Sil­lä tar­koi­te­taan tiet­ty­jen hakusa­no­jen ympä­ril­le raken­net­tua Google-mai­non­taa, jon­ka teh­tä­vä­nä on tuo­da verk­ko­si­vus­tol­le lisää lii­ken­net­tä. Kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas hakee kysei­sel­lä hakusa­nal­la Googles­ta, näkyy sinun yri­tyk­se­si mai­nos hänelle.

Hakusa­na­mai­non­taa teh­des­sä­si mak­sat ainoas­taan sil­loin, kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas klik­kaa mai­nos­ta­si ja siir­tyy verk­ko­si­vus­tol­le­si. Par­haim­mil­laan saat siis ilmai­sia näyt­tö­ker­to­ja sekä edul­li­sia klikkauksia.

Hakusa­na­mai­non­ta voi tuo­da muka­naan esi­mer­kik­si 7 000 % ROI:n (Return On Invest­ment). Tämä tar­koit­taa sitä, että hakusa­na­mai­non­taan käy­tet­ty 1 € tuo oikein teh­ty­nä takai­sin 70 € tai enemmän.

Mitä hakusa­na­mai­non­ta mak­saa? Hin­noit­te­lu on klik­ki­pe­rus­teis­ta (PPC, Pay Per Click). Suo­mes­sa kes­ki­mää­räi­nen hin­ta yhdel­le klik­kauk­sel­le liik­kuu välil­lä 0,10 – 2,00 €.

Sosiaalisen median mainonta

Sosi­aa­li­nen media tun­ne­taan lois­ta­va­na väy­lä­nä tavoit­taa eri ikäi­set kulut­ta­jat. Kulut­ta­jien lisäk­si somes­sa viih­ty­vät kui­ten­kin yhtä lail­la yri­tys­ten joh­ta­jat ja muut pää­tös­val­tai­set hen­ki­löt, joten B2B-yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti pitää ehdot­to­mas­ti sisäl­lään myös sosi­aa­li­sen median kanavat.

Sosi­aa­li­sen median mai­non­taa teh­des­sä valt­ti­kort­ti­na toi­mi­vat koh­den­nus­vaih­toeh­dot. Voit koh­den­taa mai­nok­sen näky­mään esi­mer­kik­si lii­ke­vaih­don, yri­tyk­sen tulok­sen, hen­ki­lö­mää­rän, toi­mia­lan tai sijain­nin perusteella.

Sosi­aa­li­sen median mai­non­ta voi tuo­da muka­naan esi­mer­kik­si 10 000 % ROI:n (Return On Invest­ment). Tämä tar­koit­taa sitä, että some­mai­non­taan käy­tet­ty 1 € tuo oikein teh­ty­nä takai­sin 100 € tai enemmän.

Mitä sosi­aa­li­sen median mai­non­ta mak­saa? Face­boo­kis­sa B2B-yri­tyk­sen mark­ki­noin­nin klik­ki­hin­ta osuu välil­le 0,10 – 1,50 euroa. Lin­ke­dI­nis­sä klik­kauk­sen hin­ta on usein kal­liim­pi, mut­ta sen voi myös saa­da las­ke­maan alle euron.

B2B-yrityksen digimarkkinointi on tehotonta, mikäli tavoite ja kokonaisuus eivät ole hallinnassa

Digi­mark­ki­noin­ti koos­tuu mones­ta liik­ku­vas­ta pala­ses­ta, joten suun­nit­te­lun tär­keyt­tä ei voi koros­taa lii­kaa. B2B-yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti vaa­tii aina asian­sa osaa­van teki­jän, jol­la on kyky hal­li­ta koko kokonaisuus.

Mikä­li yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­tia ohjaa suun­ni­tel­man sijaan mie­li­joh­de, perus­tuu koko mark­ki­noin­ti hakuam­mun­taan. B2B-yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti on par­haim­mil­laan kus­tan­nus­te­ho­kas­ta, kun taas pahim­mil­laan ainoas­taan kal­lis ja teho­ton har­joi­tus, joka vie ajan lisäk­si rahat.

Me Kublal­la autam­me teke­mään B2B-yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­nis­ta menes­tys­ta­ri­nan! Suun­nit­te­lem­me, toteu­tam­me ja kehi­täm­me – pidäm­me huol­ta, että B2B-yri­tyk­sen digi­mark­ki­noin­ti toi­mii alus­ta alkaen kuten pitää.

Ota yhteyt­tä!
B2B-yrityksen digimarkkinointi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi