Apua markkinointiin kaipaa luultavasti jokainen yritys Suomessa. Apua voi saada yrityksen sisältä parhaassa tapauksessa, mutta inhousena tekemistä vaikeuttaa monesti muuttuvat resurssit, vaihtuva henkilöstö ja osaamisen puute. Suunnitelmallisella tekemisellä saat kuitenkin apua markkinointiin ja sen suunnitteluun. Tulokset seuraavat suunnitelmallista tekemistä etenkin digitaalisessa markkinoinnissa, koska jokaista ihmistä voidaan seurata analytiikan avulla tänä päivänä.
Suunnitelmallisuus tuo apua markkinointiin. Tee siis yrityksellesi suunnitelma sisäisesti tai pyydä apua Kublan tiimiltä. Olemme tehneet markkinointiin suunnitelmia sadoille yrityksille niin yhden henkilön yrityksistä aina pörssiyrityksiin asti. Suunnitelman ei tarvitse olla vaikea eikä edes lopullinen. Markkinoinnin suunnitteluun on kymmeniä toimivia tapoja ja tärkeintä on valita omansa ja lähteä toteuttamaan sitä kuukausittain. Näin tulet saamaan varmuutta tulevasta koska tiedät mitä seuraavina kuukausina tulee tapahtumaan.
Avainsanatutkimuksella saat selville millä sanoilla ja kuinka paljon sinun toimialasi yritystä etsitään, sekä kannattaako sinun panostaa Googlen hakusanamainontaan.
Ilman budjettia joudut jatkuvasti miettimään pitäisikö markkinointi digissä lopettaa kokonaan, vai pitäisikö panostuksia nostaa entisestään. Päätä sopiva markkinointibudjetti ja pitäydy siinä. Mikäli panostat vain projektiluontoisesti digimarkkinointiin niin tulosten saaminen on vaikeaa jo pelkästään kausiluontoisuuden takia jatkuva kehittäminen on lähes mahdotonta mikäli siis et tee markkinointia jatkuvasti digissä.
Varmista ettet joudu tekemään vuosisopimusta ja pääset irti kumppanuudesta, mikäli yhteistyö ei toimi.
Seuraa markkinoinnin vuosikelloon määriteltyä toimenpiteiden toteutumista kuukausittain äläkä siis unohda suunnitelmaa pöytälaatikkoon sen laatimisen jälkeen.
Kumppanillasi (tai yritykselläsi) tulee olla sopivat ohjelmistot ja osaaminen tulosten tarkkaan raportointiin ja seurantaan. Ilman ymmärrettävää raporttia ja sen tarkkaa läpikäymistä vähintään kuukausittain on vaikea tehdä muutoksia markkinointiin. Google Analytics on hyvä alku, mutta tarjolla on myös paljon muuta.
Raportin tärkein merkitys on mitata tuloksia ja näiden mittausten pohjalta tehdä muutoksia toimenpiteisiin. Esimerkiksi lopettaa kokonaan markkinointi Googlessa, mikäli yrityksesi ei saa siitä kanavasta tuloksia. Tai vastaavasti aloittaa Googlen lisäksi panostukset myös somessa, koska tulokset ovat niin lupaavia ja saat yhteydenottoja ja kauppoja!
Apua markkinointiin saat miettimällä tavoitteet yrityksellesi digimarkkinoinnissa. Tavoitteita voit muuttaa matkan varrella. Tärkeintä on kuitenkin päättää mitä haluat mitata. Alla on muutamia esimerkkejä tärkeimmistä mitattavista asioista digimarkkinoinnissa.
Yllä muutamia mitattavia asioita digimarkkinoinnissa ja jokainen näistä yllä olevista tavoitteista tuo vääjäämättä yrityksellesi yhteydenottoja. Voit mitata kaikkia yllä olevia (suosittelemme) tai vain osaa näistä mikäli haluat pitää mittaristosi erittäin yksinkertaisena ja ymmärrettävänä.
Saat varmasti mielenrauhaa ja apua markkinointiin päättämällä markkinointibudjettisi digimarkkinointiin ja sitten pitäytymällä siinä. Oli budjettisi sitten 500 euroa kuukaudessa tai 3000 euroa kuukaudessa niin mittaa sijoitustasi tarkasti. Tee muutoksia mikäli budjettisi ei tuota sinulle tarpeeksi tulosta mutta pitäydy kuitenkin muutama kuukausi valitsemissasi kanavissa koska mainonnan optimointi vaatii aikaa teet markkinointia sitten inhousena tai kumppanisi avustuksella.
Apua markkinointiin saat mittaamalla jokaista kanavaa tarkasti ja seuraa mistä kanavasta saat edullisimmin kävijöitä sivustollesi ja lopulta näistä yhteydenottoja.
On kuitenkin hyvä muistaa että eri kanavilla on erilaisia tarkoituksia ja sosiaalisessa mediassa pystyt tavoittamaan satoja tuhansia asiakkaitasi todella tehokkaasti ja nopeasti vaikka kaikki eivät päädykään yrityksesi kotisivuille heti mainoksesi nähtyään.
Googlessa markkinoimalla taas tavoitat reilusti vähemmän potentiaalisia asiakkaita mutta toisaalta saat varmasti kiinnostuneita asiakkaita sivuillesi. Vain mittaamalla tuloksia saat tietää kumpi näistä kanavista toimii sinun yrityksellesi paremmin.
Suurin osa suomalaisista yrityksistä kaipaa apua markkinointiin ja käymme mieluusti etäpalaverissa asiaa kanssasi läpi. Näin säästät aikaa ja saat suoraan vinkkejä etenemisestä ja Kublan suosituksista täysin veloituksetta. Meille asiakastyytyväisyys on suuri kilpailuetu. Me tiedämme, kuinka tärkeässä roolissa asiakkaiden tyytyväisyys on. Kysy meiltä rohkeasti lisää ja anna meille mahdollisuus kertoa suosituksemme.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.