Miksi ja miten brändiä kannattaa rakentaa ja mistä brändissä on kaiken kaikkiaan kysymys?
Etenkin markkinoijat puhuvat paljon brändin merkityksestä ja henkilön brändäyksestä. On kuitenkin hyvä erottaa brändin rakentaminen ja brändi toisistaan. Ne ovat kaksi eri asiaa. Toinen kuvaa yrityksesi tunnettuuden kasvattamista (brändisi kasvattamista) ja toisessa on kyse siitä miten asiakkaasi yrityksesi tuntevat sekä kokevat.
Brändin rakentaminen kannattaa ja sitä on tutkittu juuri niin pitkään kuin yrityksiä on ollut olemassa. Se on todistettu useissa tutkimuksissa ja mielestäni yksi parhaita on Newcastlessa Emma K. Macdonaldin ja Byron Sharpin toimesta tehty tutkimus.
Brändin rakentaminen muodostuu esimerkiksi näissä paikoissa:
Brändin rakentaminen tuo lisää asiakkaita, koska lyhykäisyydessään tässä on kuitenkin kyse tiedon välittämisestä potentiaalisille asiakkaille, nykyisille asiakkaille ja sidosryhmille, kuten esimerkiksi jälleenmyyjillesi. Mitä paremmin sinun brändisi muistetaan ja huomataan, sitä paremmin sinun yrityksesi on mielessä, kun asiakkaat ovat hankkimassa tarjoamiasi tuotteita.
Yllä on mainittu muutamia tapoja tuoda esille brändiäsi esimerkiksi kuvissa kotisivuillasi ja yrityksesi tekemässä mainonnassa. Digitaalisissa kanavissa voit rakentaa brändiäsi kustannustehokkaasti ja esimerkiksi Facebookissa voit tuoda esille brändisi 500 eurolla noin 100 000 ihmiselle. Brändin rakentaminen ei siis välttämättä maksa kymmeniä tuhansia, mikäli käytät digitaalista markkinointia yrityksesi viestin esiin tuomisessa.
Suosituimmat digitaaliset kanavat brändin rakentamisesa ovat
Otetaan esimerkkinä myös hintoja ja kuinka useita potentiaalisia asiakkaita voit tavoittaa näistä kanavista kohtuullisella muutaman sadan euron budjetilla
Voit siis tavoittaa yrityksellesi parhaita mahdollisia asiakkaita tehokkaasti ja nopeasti jopa satoja tuhansia, mikäli valitset kanavat oikein. Vastaavasti saat helposti kulutettua useita tuhansia euroja lehtimainokseen, tai messuihin. Myös printtimainonta ja tapahtumat voivat olla tehokkaita tapoja saada asiakkaita, mikäli tiedot kuinka paljon panostus tuotti suoria yhteydenottoja, tai myyntiä. Digitaalisen markkinoinnin tärkeimpiä etuja on tarkka mitattavuus ja kanavasta riippumatta tiedät tarkasti kuukausittain tavoittamasi potentiaaliset asiakkaat ja tulivatko he yrityksesi sivuille nähdessään mainoksesi.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Brändin rakentaminen digitaalisissa kanavissa kannattaa, koska tiedät jatkuvasti tarkan määrän potentiaalisista asiakkaita, jotka saapuivat yrityksesi kotisivuille nähdessään mainoksesi. Lisäksi saat tiedon kaikista mainoksesi nähneistä asiakkaita, vaikka jokainen näistä ei saapunutkaan kotisivuillesi. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa brändiä voidaan rakentaa ilmankin, että jokainen asiakas ohjataan mainoksesta sivuillesi. On hyvä käyttää esimerkiksi “brand awareness” -mainosmuotoa, jonka nimenomainen tarkoitus on nostaa yrityksesi brändin tunnettuutta.
Mitä useampi potentiaalinen asiakas muistaa brändisi oston hetkellä, sitä enemmän tulet saamaan yhteydenottoja ja kauppoja. Mikäli brändisi ei ole tunnettu potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa miten he voisivat edes ottaa yhteyttä?
Onneksi asian voi korjata hyvinkin nopeasti ja yllä olen maininnut esimerkkejä hintoineen ja kanavittain. Mikäli siis myyt ikkunaremontteja Pirkanmaan alueella omakotitaloille ja omakotitaloja on alueellasi 200 000, nämä henkilöt voidaan tavoittaa esimerkiksi Facebookin avulla 1000 eurolla. Mikäli jokaisessa omakotitalossa oletetaan asuvan kaksi päättäjää jotka haluat tavoittaa, silloin nämä 400 000 päättäjää voidaan tavoittaa 2000 eurolla.
Alla esimerkki Facebookin mainoksesta brändin rakentamisessa.
Brändin rakentaminen on siis mahdollista nopeasti ja suurimmalla osalla yrityksistä kohderyhmä on pienempi ja edellä oleva laskelma on vain esimerkki siitä, kuinka voit laskea tarvittavan mediabudjetin asiakkaidesi tavoittamiseen.
Brändin tunnettuutta voidaan myös mitata ja esimerkiksi Facebookissa on omat mittarinsa tunnettuuden kasvamiselle. Yksi hyvä mittari on “brändiin sitoutuminen” ja alla olevassa esimerkissä 835 euron mediabudjetti tavoitti 69 787 eri potentiaalista asiakasta, jotka näkivät merkimäärin 1,8 kertaa mainoksen, jolloin mainoksen näyttökertoja oli yhteensä 125 461. Näistä asiakkaista 11 808 “sitoutui sivujulkaisuun” eli on ollut kiinnostunut kohdeyrityksen brändistä.
Suosittelen aloittamaan brändin rakentamisen digitaalisissa kanavissa esimerkiksi Facebookissa, tai LinkedInissa, mikäli haluat tavoittaa nopeasti kohderyhmäsi. Näissä kanavissa voit tuoda tehokkaasti esille brändisi ja samalla ohjata asiakkaat sivuillesi tutustumaan palveluihisi ja ottamaan yhteyttä. Mikäli yrityksesi toimialan palveluita etsitään jo paljon verkosta, niin myös Google Ads-mainonnalla voit ohjata hyvin tehokkaasti asiakkaita suoraan sivuillesi, mutta tätä ennen kannattaa tarkistaa etsitäänkö jo palveluitasi verkosta.
Autamme mieluusti selvittämään yrityksellesi oikeat kanavat ja miten brändin rakentaminen on yrityksellesi kannattavaa, sekä mitkä kanavat juuri sinun yrityksellesi sopii parhaimmin.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.