Suurin osa markkinoinnista tapahtuu tänä päivänä digitaalisissa kanavissa. Digimarkkinointi onkin syrjäyttänyt liki kokonaan muut markkinoinnin muodot, kuten printtimedian ja suorapostitukset.
+ 1 kannattaa mainostaa siellä, missä yleisö on, ja yleisö on digissä!
Asiakkaat ovat vahvemmin digikanavissa kuin vanhoissa markkinointikanavissa. 75% suomalaisesta käyttää Facebookia, yli 60% Youtubea. Vertailun vuoksi: Helsingin Sanomat tavoittaa vain reilut 10% suomalaisista.
Digimarkkinoinnin kanavat voidaan jakaa kahteen: ostettuihin kanaviin ja omiin kanaviin. Ostetuissa kanavissa ostetaan mainontaa ja omissa kanavissa se on tavallaan ilmaista. Tavallaan, koska omat kanavat vaativat enemmän työtä eli henkilöresursseja näkyvyyden edistämiseksi kuin ostetut kanavat. Rakennat yrityksellesi parhaan mahdollisen markkinointikokonaisuuden yhdistelemällä fiksusti molempia.
Digimarkkinoinnin kanavista Google on maailman suosituin tapa houkutella uusia asiakkaita. Miksikö? Siksi että suurin osa meistä etsii nykypäivänä tietoa googlaamalla. Maksettu näkyvyys Googlessa on yksi tuottoisimmista digitaalisen markkinoinnin muodoista. Tavoitat sillä suoraan ne ihmiset, jotka ovat hakeneet tuotteita tai palveluita yritystäsi koskevilla hakusanoilla.
Lue täältä lisää, mitä on SEM!
Sosiaalinen media on erittäin toimiva kanava niin kuluttajayrityksille kuin B2B-yrityksillekin. Sosiaalisessa mediassa ei enää pitkälle pötki ilman, että investoi rahaa näkyvyyteensä siellä. Lisäksi kanavia on syntynyt viime vuosina paljon lisää. Sosiaalisen median markkinointi onkin paljon muuta kuin pelkkää Facebook-sivun ylläpitoa. Myös B2B-myyntiä tekevien yritysten on hyvä miettiä olisiko asiakkaat löydettävissä esimerkiksi LinkedInista, tai Facebookista.
Lue täältä lisää, mitä on sosiaalisen median markkinointi tänä päivänä!
Display-mainonta tunnettiin aiemmin ihan vain bannerimainontana. Display-mainonta kattaa kuitenkin nykyään monia, monia erilaisia muotoja. Display-mainontaa voidaan myös kohdentaa erilaisille kohderyhmille lukemattomin erilaisin tavoin.
Lue täältä lisää, milloin display-mainonta sopii markkinointiisi!
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Digimarkkinointia ilman, että maksaa markkinoinnista kutsutaan usein omien kanavien markkinoinniksi, omaksi mediaksi, tai sisältömarkkinoinniksi (vaikkakin sisältömarkkinointi vaatii aina tuekseen maksettua mainontaa). Esimerkiksi Facebook-sivun ylläpito voidaan katsoa oman median ylläpidoksi. Konkretisoidaan, mitä tämä tarkoittaa alla:
Hakukoneoptimointi tai SEO on keino päästä Googlen ei-maksettujen eli luonnollisten hakutulosten kärkeen. Hakukoneoptimointi vaatii oman osaajansa, joka opastaa, kuinka verkkosivut optimoidaan Googlelle oikein.
Lue lisää, kuinka seo voi auttaa sinun yritystäsi.
Sosiaalisen median markkinointi on kahden kauppa, tarvitset sekä aktiivista tilien ylläpitoa että maksettua markkinointia. Yhä useammin yrityksen sosiaalisen median tileillä on muutamakin ylläpitäjä. Työt on voitu jakaa vaikkapa niin, että asiakaspalvelu vastaa inbox-viesteihin ja kommentteihin ja sosiaalisen median ylläpitäjä vastaa tilillä julkaistavasta sisällöstä.
Lue lisää, miten yrityksen facebook-sivu voi auttaa yritystäsi.
Oma kokonaisuutensa markkinoinnin automaatio, joka koostuu monesta eri osasta. Tunnetuin osa ovat uutiskirjeet. Markkinoinnin automaatio mahdollistaa kuitenkin valtavasti muutakin ja yksi tehokkaimpia oman median keinoja saada lisämyyntiä.
Lue lisää, mitä markkinoinnin automaatio voi tuoda lisää yrityksesi markkinointiin!
Digitaalinen markkinointi ja sen panostukset voi aloittaa jopa muutamalla kymmenellä eurolla sekä Googlessa, että sosiaalisen median kanavissa. Alarajaa ei näissä kanavissa ole mainosbudjetille ja kokonaispanostukselle.
On kuitenkin hyvä muistaa, että muutamalla kympillä ei saa tuloksia suoramainonnasta, lehtimainonnasta, messuista, tai ikävä kyllä myöskään digitaalisesta mainonnasta. Pienellä budjetilla voi harjoitella ja tutustua digitaaliseen kanavaan ja onkin suositeltavaa lähteä koittamaan digitaalista mainontaa, vaikka kyseessä olisi vain pieni kokeilu. Digimarkkinointi voi yllättää tuloksillaan joiden jälkeen on helpompi nostaa panostuksia saatujen tulosten valossa.
Kokemustemme mukaan Suomessa pk-yritysten panostukset ovat yleisimmin Googlessa 500 euroa kuukaudessa ja sosiaalisessa mediassa 400 euroa kuukaudessa.
Alla on kuva asiakkaamme tuloksista kuukausiraportin muodossa. Näin sijoitettu pääoma (835 euroa) on tuottanut asiakkaallemme 5 215 euroa myyntiä kuukaudessa Facebook-mainonnalla.
Digitaalinen markkinointi on todella tarkasti mitattavaa. Jokainen yrityksesi mainoksen nähnyt asiakas näkyy Google Analyticsissa, joka yritykselläsi luultavasti on jo käytössä. Yleisimmin digitaalista markkinointia tekevälle yritykselle kiinnostavimpia mitattavia tapahtumia ovat:
Alla B2B-myyntiä tekevän yrityksen Google Ads-raportista otos. 359 eurolla on siis tavoitettu jopa 4 896 uutta asiakasta joista 275 on siirtynyt suoraan yrityksen kotisivuille tutustumaan palveluihin!
Digitaalinen markkinointi on mahdollista tehdä inhousena yrityksen sisällä tai vaihtoehtoisesti valita kokenut kumppanin mainonnan toteutukseen. Tärkeimmät digimarkkinoinnin kanavat ovat tehneet hyvin helpoksi aloittaa mainonta vaikka kokemusta ei olisikaan kertynyt.
Mikäli taas aikaa tai käsipareja ei tunnu riittävän, haluat keskittyä markkinoinnin johtamiseen ja haluat saada nopeasti tuloksia, on hyvä valita kumppani digitaaliseen markkinointiin. Suosituksemme on valita kumppani, joka pitää aktiivisesti yhteyttä yrityksesi kanssa, eikä sido vuosisopimuksella. Näin voit koittaa yhteistyötä muutaman kuukauden ja katsoa miten yhteistyö sujuu ja näet kuukausittain raportista yrityksesi saamat tulokset.
Mainonta kannattaa aloittaa aina maltillisella budjetilla ja nostaa panostuksia saatujen tulosten pohjalta.
Mikäli mietit kumppanin valitsemista yrityksesi tueksi, niin Kublan asiantuntijatiimi on yksi hyvä vaihtoehto. Meille asiakastyytyväisyys on kilpailuetu. Me tiedämme, kuinka tärkeässä roolissa asiakkaiden tyytyväisyys on. Kerromme mieluusti useita case-esimerkkejä asiakkaidemme saamista tuloksista, mikäli haluat saada tuloksia pian yrityksellesi. Alla muutamia asiakkaitamme jotka ovat saaneet loistavia tuloksia digitaalisella markkinoinnilla kanssamme.
Ota rohkeasti yhteyttä, mikäli haluat kuulla lisää. Näin saat asiaa varmasti eteenpäin!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.