Oletko aloittamassa yrityksesi tuotteiden tai palveluiden mainontaa Googlessa? Pohditko mitä tulee ottaa huomioon? Vai oletko vielä siinä vaiheessa, että epäilet kannattaako kyseiseen kanavaan panostaa? Tässä vinkkejä Google mainonnan eri vaiheisiin.
Olemme laatineet Google-mainonnan suunnitteluun viiden blogin sarjan, joissa käsitellään digitaalista mainontaa laajemminkin, mutta saat kaikista hyviä vinkkejä tulokselliseen Google-mainontaan:
Google Ads, aiemmin AdWords, mainosalustalla pääset tekemään mainontaa Googlen hakukoneessa ja mainosverkostossa. Puhutaan Google Ads hakusanamainonnasta ja Google Display Networkissa tehtävästä display-mainonnasta. Hakusanamainontaa kutsutaan myös termeillä SEM (Search Engine Marketing) tai SEA (Search Engine Advertising). Suomessa SEM mielletään usein vain hakusanamainonnaksi mutta kyse on oikeastaan laajemmasta kokonaisuudesta, johon kuuluu sekä maksullinen että orgaaninen (SEO) näkyvyys. Tässä blogikirjoituksessa keskityn maksulliseen hakusanamainontaan Googlen hakukoneessa.
Google on Suomessa ylivoimaisesti suurin hakukone. Sillä on 97% markkinaosuus. Seuraavana tulee Bing vaatimattomalla 1,5% markkinaosuudella. Suomessa tehdään yli 10 miljardia Google-hakua vuodessa. Maailmanlaajuisesti hakuja tehdään 160 miljardia kuussa.(Statcounter 2019). Hakukoneoptimoinnin avulla voit varmistua näkyväsi orgaanisissa tuloksissa etusivulla yrityksellesi tärkeimmissä hauissa. Hakukoneoptimointi on kuitenkin pitkäjänteistä työtä, kun taas hakusanamainonnalla voit varmistaa näkyväsi etusivulla välittömästi.
Asiakkaasi ovat Googlessa. Kilpailijasi ovat todennäköisesti siellä. Sinunkin tulee olla.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Google Ads -tilin avaaminen on helppoa. Tarvitset siihen yrityksesi verkkosivuston ja sähköpostiosoitteen. Suosittelen avaamaan tätä varten oman sähköpostiosoitteen, joka on pelkästään Google mainontaa varten.
Kuten missä tahansa mainonnassa, alkuun on hyvä miettiä tavoitteet. Miksi teemme mainontaa? Mitä mainonnalla halutaan saavuttaa? Tavoitteet ohjaavat seuraavia vaiheita.
Tätä vaihetta ei voi liian paljon korostaa ja tähän kannattaa käyttää aikaa tai jopa asiantuntijoiden apua. Mainos hakukoneessa on aina haun tulos. Jotta pystyt vastaamaan hakuihin mahdollisimman relevanteilla tuloksilla, kannattaa tehdä tutkimusta siitä mitä haetaan eli mitä hakutermejä asiakkaat käyttävät Googlessa. Tässä vaiheessa konkretisoituu myös mainonnan hinta eli minkälaista keskimääräistä klikkihintaa eri hakutermeistä maksetaan. Riippuen mediabudjetistasi voit joutua tekemään valintoja mitä sanoja kannattaa mainontaan ottaa mukaan ja mitä ei. Avainsanatutkimuksessa voidaan käyttää erilaisia työkaluja. Pääset hyvin alkuun Googlen omalla Keyword Plannerilla, mutta suosittelemme myös Keyword Tool -työkalua.
Kilpailijatutkimuksen ja -analyysin puolella käydään läpi teidän positiota kilpailijoihin nähden eli miten sinä ja kilpailijasi sijoitutte Googlessa eri hakutermeillä. On hyvä myös tutkia miten kilpailijat mainostavat hakukoneessa. Mitä voit oppia heiltä? Entä miten erottua positiivisesti? Tämä auttaa sinua mainosten kirjoittamisessa.
Avainsana- ja kilpailijatutkimus eivät ole tärkeitä pelkästään hakusanamainonnassa mutta myös erinomainen apu orgaanisen näkyvyyden kehittämisessä, mm. verkkosivuston sisältöjä mietittäessä. Siihen siis todella kannattaa panostaa.
Jotta pystyt seuraamaan mainonnan toimivuutta ja tehokkuutta, tulee seurannan olla kunnossa. Palataan jälleen tavoitteisiin: Mitä halutaan saavuttaa ja miten tavoitteita voidaan mitata? Mitkä ovat ne verkkosivuston pisteet joiden avulla voidaan päätellä miten mainonta toimii? Tässä kohtaa kannattaa varmistaa, että verkkosivuston analytiikka (Google Analytics) on asennettu sivustolle oikein. Analyticsiin määritellään tavoitteet, jotka voidaan ottaa suoraan käyttöön myös Google Adsin puolella. Kun tilit on yhdistetty, tieto kulkee molempien alustojen välillä ja mainonnan seuraaminen helpottuu.
Ads-tili koostuu kampanjoista. Kampanjarakenne on aina yksilöllinen ja riippuvainen mainonnan tavoitteista. Suosittelemme kuitenkin jakamaan kampanjat tuotteiden ja palveluiden mukaan. Hyvä vinkki on seurata verkkosivuston rakennetta ja pyrkiä tekemään mainostilistä vastaavanlainen. Muista ottaa mukaan myös oma yrityksesi brändi ja tehdä sille oma kampanja!
Kampanjan sisään rakennetaan mainosryhmät, joihin asetetaan avainsanat ja mainokset. Mainoksissa kannattaa erityisesti huomioida sivu, jonne mainoksesta ohjataan. Ohjaus kannattaa miettiä sen mukaan, mikä on relevantein kyseiselle avainsanalle. Mainoksia kannattaa aina testata eli tee jokaista mainosryhmää kohden 2-3 eri mainosversiota. A/B-testauksessa tärkeää on tehdä vain yksi eroavaisuus mainoksien välillä. Näin pystyt jatkossa analysoimaan mikä mainoksista toimii parhaiten.
Google Ads tili antaa sinulle tärkeää tietoa siitä, kuinka mainoksesi toimivat. Google Ads tili mahdollistaa sen, ettei sinun tarvitse luovuttaa henkilökohtaisia kirjautumistietojasi, vaan voit lisätä henkilöitä käyttämään kyseistä tiliä tietyin rajoituksin. Kätevää, eikö? Niin meistäkin!
Tarvitsetko apua Google Ads -mainonnassa? Lue lisää palvelustamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Statcounter 2019. https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/finland
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.