Hakukoneet ovat tietopankkeja, joista tietoa haetaan joka sekunti. Martta saattaa etsiä Googlesta ihanaa pullareseptiä, Sanna kaivaa Bingistä saksanpaimenkoiran kuvia, ja Jouko kytätä parhainta hintaa Electroluxin varsi-imurista. Kun jotain etsitään tietyllä hakusanalla, ryhmittyy hakutulossivulle joukko tuloksia, joista osa johtaa joukkoa sivun kärkipäässä hakukonemainonnan avulla. Hakukoneen maksulliset vaihtoehdot ovat ohituskaista hakutulossivun parhaalle paikalle, johon kannattaa pyrkiä.
Hakusanalla tehdyn haun ensimmäisen sivun tulokset ovat ainoita, joilla on merkitystä potentiaalisen asiakkaan silmissä. Tietoa harvoin pengotaan toiselta, kolmannelta tai neljänneltä sivulta, mikä tarkoittaa sitä, että siellä sinun ei ainakaan kannata olla. Paras paikka on hakutulossivun toinen tai kolmas hakutulos, sillä ensimmäinen kerää usein ostajien sijaan tiedonhakijoita.
Hakukoneen maksulliset vaihtoehdot voivat tuntua hankalalta ajatukselta. Mistä aloittaa, millaisella summalla ja kuka voisi auttaa? Aloita kohderyhmän määrittämisellä sekä sopivan hakukoneen valinnalla, laita rahaa alkuun hitusen varovaisemmin, ja pyydä rohkeasti apuun Kubla.
Hakukonemainonta (SEA, Search Engine Advertising) sekoitetaan helposti hakusanamainontaan – ei kun hetkinen, nehän ovat sama asia! Kutsuitpa maksettua tietä hakutulossivun kärkeen sitten hakukone- tai hakusanamainonnaksi, on kyse isommasta hakukonemarkkinoinnin (SEM, Search Engine Marketing) kokonaisuudesta. Pakettiin kuuluu myös hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization), jolla näkyvyyttä voi hamuilla ilmaiseksi. Jos näkyvyysjahti onnistuu ilman massia, miksi lähes kaikki yritykset käyttävät siihen rahaa?
Hakukonemainonta on huomattavasti hakukoneoptimointia nopeampi ratkaisu. Hakukoneoptimoinniksi lasketaan esimerkiksi avainsanoilla rikastetut verkkosivusisällöt, jolloin verkkosivun sijoitus nousee hakukoneen hakutulossivulla asiakkaan käyttäessä optimoitua hakusanaa. Tie kärkisijoituksiin pelkän hakukoneoptimoinnin voimin voi kestää jopa puolisen vuotta, kun taas oikein tehty hakukonemainonta alkaa tekemään tulosta lähestulkoon saman tien.
Hakukoneen maksulliset vaihtoehdot kätkevät sisälleen maksulliset tavat tulla esille hakutulossivulla silloin, kun potentiaalinen asiakas hakee tietyllä hakusanalla. Kubla avaa alla auki kaksi yleisintä.
Kun mietitään, kuinka hyviä liidejä ja kauppaa voisi saada enemmän, ei hakukoneen maksulliset vaihtoehdot välttämättä raksuta heti. Voit maksaa tiesi esimerkiksi YouTube-videoiden alkuun, toteuttaa huikeita sovelluskampanjoita tai kalastella näkyvyyttä hakukonemainonnalla, johon pureudumme seuraavaksi kahden mainostyypin muodossa:
Kun googletat esimerkiksi hakusanalla “Kauneushoitola Turku”, näet heti hakutulossivun kärjessä maksettuja tekstimainoksia, jotka tunnistat Mainos-merkistä. Nämä yritykset ovat tehneet hakukonemainontaa kyseisellä hakusanalla. Mainokseen mahtuu ytimekäs pätkä tekstiä, joka koostuu verkkosivuille tai -kauppaan vievästä linkistä, kiinnostavasta otsikosta sekä muutaman rivin mittaisesta kuvauksesta. Mainostaja maksaa ainoastaan mainoksen klikkauksesta (PPC, Pay Per Click).
Sponsoroidut hakutulokset voivat tekstin lisäksi olla kuvia. Tällöin kun etsit tietoa hakusanalla “Retkeilyteltta”, huomaat ennen orgaanisia eli ilmaisia hakutuloksia maksetut kuvamainokset, jotka tunnistat tekstimainoksen tapaan Mainos-merkistä. Nämä yritykset tehostavat näkyvyyttään hakukonemainonnalla – aina kun potentiaalinen asiakas hakee kyseisellä hakusanalla, maksettu kuvamainos tulee näkyviin ensimmäisenä hakutulossivulla. Kuvamainokseen mahtuu ainoastaan lyhyt otsikko, hinta sekä verkkosivuille tai -kauppaan vievä linkki. Mainostaja maksaa vain mainoksen klikkauksesta (PPC, Pay Per Click).
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Hakukoneen maksulliset vaihtoehdot tuovat mahdollisuuksia, joiden hyödyntäminen voi tuoda hyvää kauppaa. Hakukoneen valintaan vaikuttaa moni tekijä. Päätöstä ei kannata tehdä summamutikassa, vaan tarpeen tullen on järkevää testata mainontaa molemmilla hakukoneilla. Googlessa kilpailu on kovempaa ja hinnat korkeammalla, kun taas Bingissä mainostamalla voi saada aikaan parempia tuloksia pienemmällä budjetilla. Sen sijaan huikeat kävijämäärät ovat Googlen etu – Googlen markkinaosuuden ollessa 97 %, on se Bingin kohdalla ainoastaan vaivaiset 1,5 %.
Bing-markkinointi tekee tulosta Google-mainontaa paremmalla ROI:lla (Return On Investment) sekä CTR:llä (Click-Through Rate). Oikein tehtynä myös Google-mainonta voi olla hyvin kustannustehokasta, jonka vuoksi mainonnan saloihin kannattaakin tutustua huolella. Lisäksi Google tarjoaa erityisiä mainosmuotoja kuten Google Shopping.
Mieti…
Mikäli vastauksena on 35-vuotias, tavanomaista korkeamman elintason omaava, Windows-laitteita käyttävä mieshenkilö, saattaa Googlea parempi vaihtoehto mainonnalle olla Bing. Googlesta poiketen Bingin käyttäjät ovat jakautuneet tarkemmin rajautuneeseen ryhmään. Google on suosituin hakukone, jota käyttävät kaikki ikään, sukupuoleen tai varallisuuteen riippumatta, kun taas Bing loistaa Windows-laitteiden tehdasasetuksena ja vetää puoleensa vanhempaa väkeä.
Kuten sanottu, ovat hakukoneen maksulliset vaihtoehdot näppärä ja ennen kaikkea nopea tapa päästä kilpailijan yläpuolelle. Niin kauan kuin lojut kilpailijoidesi alapuolella hakutulossivulla, menetät kauppaa. On aika ottaa hakukonemainonta haltuun ja raivata tie tuloksiin, eikö vain? Kohderyhmän määrittämisessä, sopivan mainosalustan valinnassa, avainsanojen hahmottamisessa ja itse kampanjan luomisessa auttaa Kubla – haluamme, että sinä menestyt!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.