Kun haluat verkkosivustollesi lisää liikennettä, on hakusanamainonta tehokas tapa houkutella paikalle potentiaalisia asiakkaita. Pähkinänkuoressa hakusanamainonnan tärkein tavoite on siis tuoda verkkosivustolle enemmän kävijöitä, joiden tiedetään olevan tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita. On siis jo korkea aika opetella hakusanamainonnan perusteet.
Hakusanamainonta (SEM, Search Engine Marketing) on hyvin tärkeä osa yrityksen kuin yrityksen digimarkkinointia toimialasta riippumatta.
Hakusanamainonnan avulla esimerkiksi talon maalauksia tarjoava yritys saa nimensä esiin silloin, kun potentiaalinen asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään hakulausekkeen “talon maalaus” (kts. kuva alla).
Käydään heti alkuun läpi yhdessä muutamia yleisimpiä termejä, joihin törmäät hakusanamainonnan yhteydessä. Ilman termien tuntemusta on vaikea edes lähteä tutustumaan aiheeseen.
Google Ads
Ilmainen mainostyökalu, jolla hakusanamainonta tehdään.
Avainsana, hakusana, hakulauseke
Termi, jolla potentiaalinen asiakas etsii hakukoneesta.
Avainsanatutkimus
Yritykselle tärkeimmät hakusanat ja niiden hakuvolyymit selvittävä tutkimus.
Laatupisteet
Googlen antamat pisteet, jotka kertovat mainoksen ja kohdesivun yhteensopivuudesta.
Kohdesivu, landing page
Sivu, johon asiakas ohjataan mainoksesta klikattuaan.
PPC (Pay Per Click)
Hinnoittelumalli, jossa maksat ainoastaan mainoksen klikkauksista. Hakusanamainonta on PPC-mainontaa.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Mieti, mitä teet, kun haluat ostaa jonkin tuotteen tai palvelun. Uskallamme väittää, että suuntasi on välittömästi Google. Googletat tuotetta tai palvelua myyviä palveluntarjoajia, kokemuksia sekä hintoja – ja näin tekee yli 90 % muustakin väestöstä. Tänä päivänä asiakas googlettaa ennen ostoksen tekoa.
Jo se, että asiakkaan ostopolku saa alkunsa hakukoneesta, on tarpeeksi painava syy hakusanamainonnan aloittamiselle.
Mikäli verrataan hakusanamainontaa esimerkiksi Instagram-mainontaan, ei hyvin suunniteltu ja toteutettu, oikeanlaisten avainsanojen ympärille rakennettu hakusanamainonta häiritse potentiaalista asiakasta, sillä hän on Googlessa etsimässä tuotetta tai palvelua kyseisellä hakusanalla. Instagramissa taas ollaan katsomassa ystävien, tuttujen ja kiinnostavien henkilöiden julkaisuja, jolloin mainokset voivat ärsyttää enemmän.
Hakusanamainonta kannattaa, sillä se on oikein tehtynä erittäin kustannustehokasta, helposti mitattavaa ja tarkasti kohdennettavaa. Näiden pointtien lisäksi hakusanamainonta tuo tuloksia huomattavasti nopeammin kuin orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä kasvattava hakukoneoptimointi.
Jos haluat ymmärtää hakusanamainonnan perusteet, on ymmärrettävä mitä ovat avainsanat. Hakusanamainonta rakentuu avainsanojen eli termien ympärille. Suosittelemme avainsanatutkimusta (Keyword Research) ennen hakusanamainonnan aloittamista, jotta et käytä rahojasi turhaan vääriin avainsanoihin. Väärät avainsanat eivät tuo kohderyhmään kuuluvia asiakkaita.
Avainsanojen relevanttius on tärkeää myös siksi, että Google antaa mainoksellesi laatupisteitä sen mukaan, kuinka hyvin mainoksessa käyttämäsi avainsana vastaa verkkosivuston tai laskeutumissivun sisältöä. Avainsana kannattaa mainita ainakin otsikoissa, väliotsikoissa ja leipäteksteissä.
Oletko nyt löytänyt oikean avainsanan? Mahtavaa! Mikäli yrityksellesi sopiva avainsana on vielä hakusessa, me autamme löytämään sen oikean.
Hakusanamainonta pitää sisällään useita eri kohdennusvaihtoehtoja, joista mainittakoon esimerkiksi:
Kun osaat, voit kohdentaa mainoksen näkymään esimerkiksi vain niille, jotka käyttävät mobiililaitetta tai asuvat 10 kilometrin säteellä yrityksestäsi.
Koska hakusanamainonta on suorastaan nerokasta, täytyy sen maksaa maltaita – näin ei kuitenkaan ole, mikäli hakusanamainonnan tekee fiksusti.
Hakusanamainonta maksaa ainoastaan silloin, kun asiakas klikkaa mainosta. Et siis maksa siitä, että mainostasi näytetään. Klikkauksen hinta muodostuu antamastasi hintatarjouksesta, avainsanan suosiosta eli kilpailutilanteesta sekä aikaisemmin mainitsemistamme laatupisteistä.
Suomessa keskimääräinen klikkihinta on noin 0,10 – 2,00 €. Se voi olla myös vähemmän tai enemmän, jopa 5 €.
Mikään ei ole väärin tehtynä kustannustehokasta. Kun otat avuksesi hakusanamainonnan ammattilaisen eli Kublan, voit olla varma siitä, ettet koskaan joudu maksamaan klikkauksista liikaa. Aloita vaikka tilaamalla maksuton verkkokonsultointi, jossa käymme läpi mitä teet ja mitä haluaisit seuraavaksi tapahtuvan.
Hakusanamainonta toimii, kun siihen jaksetaan ja ehditään syventyä. Mainoksia ei voi jättää oman onnensa nojaan, eikä mainonnan tuloksia kannata jättää analysoimatta.
Harvalla yrityksellä on aikaa käytettäväksi sekä yritystoiminnan päivittäisiin askareisiin että kriittisen tärkeän hakusanamainonnan oikeaoppiseen tekemiseen. Ajan lisäksi hyvin yleinen kompastuskivi on osaaminen, sillä leipurikoulussa ei tosiaankaan käydä läpi hakusanamainonnan perusteita.
Hakusanamainonnan ulkoistaminen tuntuu olevan monelle yritykselle sopiva ratkaisu. Kun haluat saada liiketoimintasi nousukiitoon johtavia tuloksia parhaaseen mahdolliseen hintaan, käänny oitis puoleemme.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.