Web-analytiikka auttaa ymmärtämään asiakkaita verkossa. Mitä he tekevät verkkosivuillasi ja mitä jättävät tekemättä? Toimivatko verkkosivusi halutulla tavalla? Analytiikan avulla pystyt jatkuvasti parantamaan verkosta saatavia tuloksia, sekä analysoimaan mikä digimarkkinoinnin kanavista on juuri sinun yrityksellesi tällä hetkellä tehokkain asiakashankinnassa. Yleisimmin käytössä oleva seurantatyökalu on Google Analytics. Seurannan saa käyttöön asentamalla sivustollesi Google Analytics seurantakoodin.
Analytiikan tärkeys kasvaa jatkuvasti tänä päivänä. Miksikö? Asiakkaasi ovat siirtyneet viime vuosina yhä aktiivisemmin digitaalisiin kanaviin. Web-analytiikka auttaa sinua seuraamaan asiakkaidesi toimintaa yrityksesi kotisivuilla. Tämän seurannan ansiosta voit jatkuvasti parantaa sivustosi toimivuutta ja näin tulet myös saamaan jatkuvasti lisää kauppaa paremmin toimivien verkkosivujesi ansiosta.
Web-analytiikka auttaa selvittämään esimerkiksi verkkosivustosi poistumisprosentin. Näin voit selvittää jokaiselta yrityksesi kotisivun välilehdeltä erikseen, kuinka nopeasti asiakas poistuu juuri tältä kyseiseltä välilehdeltä. Mikäli asiakas viettää vain hetken tällä sivustosi osa-alueella, niin on hyvä miettiä miten voisit juuri tästä sivustosi osasta tehdä asiakkaallesi mielenkiintoisemman.
Web-analytiikka on tärkeä työkalu markkinoinnin seurantaa ajatellen. Analytiikka näyttää mistä lähteestä verkkovierailijasi tulevat yrityksesi kotisivuille. Näin voit panostaa kannattavimpaan kanavaan markkinointibudjettiasi lisää. Lisäksi on hyvä analysoida miksi juuri tämä kanava tuo suurimman osan verkkosivustosi liikenteestä ja pyrkiä saamaan vinkkejä myös muihin kanaviin. Eli voit käytännössä parantaa ”tehottomampia” kanavia toimivimman kanavan avulla, mutta tämä vaatii tarkkaa seurantaa analytiikasta, sekä lopulta myös tulosten analysointia.
Google-analyticsista pääset asettamaan yrityksellesi tärkeimmät ”tavoitteet” analytiikkaan. Ilman määriteltyjä tavoitteita on vaikeaa selvittää yrityksesi toimivin digimarkkinoinnin kanava. Voit määritellä tavoitteiksi esimerkiksi lähetetyt yhteydenottolomakkeet, saadut puhelinsoitot, sekä sivustosi kautta lähetetyt sähköpostit. Sivustolta saatujen puhelinsoittojen ja sähköpostien määrä kasvaa jatkuvasti lähinnä älypuhelinten suuren suosion myötä. Asiakkaan on entistä helpompaa klikata matkapuhelimellaan sivuiltasi löytyvää puhelinnumeroa, tai sähköpostiosoitetta ja näin ottaa yhteyttä yrityksesi kontaktihenkilöihin.
Esimerkki Google Analyticsin näkymästä:
Verkkosivujen ja verkosta tulevan myynnin kehittämisen lähtökohtana on tulosten tarkka seuranta. Tämä tarkoittaa jatkuvaa raportointia ja myös saatujen raporttien analysointia yrityksen johtoryhmässä, tai markkinointitiimissä. Tärkeimpiä seurattavia asioita raportoinnissa ovat yleisimmin:
Digimarkkinoinnissa analytiikan tarkka seuranta on tuloksellisen mainonnan lähtökohta. Jokaista kanavaa ja asiakasta voidaan seurata yhden tavoitetun henkilön tarkkuudella. Yksikään mainoksesi nähnyt asiakas ei siis jää analytiikan ulkopuolelle.
Esimerkiksi lehtimainonnassa on mahdotonta seurata tavoitettujen henkilöiden määrää, koska kukaan ei voi tietää juuri sinun yrityksesi mainoksen nähneiden määrää. Digitaalisessa markkinoinnissa voidaan taas seurata tavoitettuja asiakkaita tarkasti ja tämän lisäksi voidaan seurata mitä tavoitetut asiakkaat tekivät yrityksesi kotisivuilla (näitä tavoitteita käsitelty tarkemmin yllä kohdassa web-analytiikka ja raportointi).
Osana markkinoinnin analytiikkaa ja seurantaa on attribuutio mallinnus joka auttaa ymmärtämään asiakkaan ostopolkua ja eri markinointikanavien roolia sen varrella.
Web-analytiikka ei ole kävijäseurantaa, vaan se on kävijäseurannasta kerätyn tiedon hyödyntämistä liiketoiminnan kehittämiseksi. Älä siis jää tuijottelemaan lukuja, vaan kehitä näillä tiedoilla yrityksesi kotisivuista entistäkin tehokkaampi myynnin kanava.
Ota rohkeasti yhteyttä, mikäli web-analytiikka kiinnostaa ja haluat keskustella aiheesta lisää! Tutustumme mieluusti yrityksesi toimintaan ja kerromme omat suosituksemme tulosten saamiseksi! Sinua saattaa kiinnostaa myös Google Analytics koulutus, jossa opit kaiken tarpeellisen analytiikan oikeaan seuraamiseen.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.