Mikä on sosiaalisen median mainonta? Sosiaalisen median mainonta kuuluu digitaaliseen markkinointiin, jossa mainoskampanjat ovat sosiaalisen median alustoilla ja näiden tarkoituksena on tavoittaa kohdeyleisö. Näitä on mm. Facebook, Instagram, Twitter, ja LinkedIn. Ideana on siis käyttää suosittuja sosiaalisen median kanavia, joilla mainostaa uusia tuotteita, luoda lisää myyntiä ja kasvattaa tietämystä yrityksestä. Sosiaalisen median mainonnasta on tullut nykypäivänä tärkeä osa yrityksen liiketoiminnan kasvamista.
Sosiaalisen median mainonnan päätarkoituksena on brändäys, tuoda yritystä enemmän esiin tai luoda kanssakäymistä kohdeyleisön kanssa. Tämä saavutetaan luomalla mainontaa sosiaalisen median sivustoille. Tässä käytetään kahta suurta sosiaalisen median markkinointi taktiikkaa maksettu mainonta ja orgaaninen mainonta.
Maksettu mainonta vaatii rahallista sijoittamista ja orgaaninen mainonta on yrityksen omaa tuottamaa näkyvyyttä eli toisin sanoen ilmaista mainontaa. Orgaaninen mainonta vaatii kuitenkin työpanostusta. Ero näiden kahden taktiikan välillä on siinä, miten tavoitetaan haluttu kohdeyleisö. Maksullisella mainonnalla yritys yrittää tavoittaa uusia asiakkaita, joita hän ei voi saavuttaa orgaanisilla toimilla. Tehokkaassa sosiaalisen median strategiassa on tasapaino näiden kahden taktiikan välillä. Tässä kannattaa huomioida kummalla saadaan parasta tuottoa yrityksellesi.
Orgaanisen sisällön näkyvyys perustuu sosiaalisen median algoritmeihin, jotka lajittelevat viestit käyttäjien syötteissä osuvuuden ja julkaisuajan perusteella. Algoritmit päättävät, kuinka todennäköistä on, että käyttäjä haluaa nähdä sisältösi. Aiemmat vuorovaikutukset yrityksesi kanssa, käytetyt “hashtagit” ja tunnisteet vaikuttavat siihen, mikä orgaaninen sisältö päätyy sitten kohdeyleisön näkyvyyteen.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Maksettu sosiaalinen media auttaa tuottamaan liidejä erilaisten mainoskampanjoiden avulla ja lisäämään näkyvyyttä. Maksetun sisällön vaikutus näkyy yleensä ulottuvuutena. Maksettu sosiaalinen mainonta tai “sponsoroitu” sisältö voi parantaa tavoitettavuuttasi ja toimittaa sisältösi laajemmalle yleisölle. Maksettu mainonta on erittäin tarkkaan kohdennettua ja myös hyvin kustannustehokasta. Sosiaalisen median mainokset ovat avain kohdeyleisösi tavoittamiseen laajamittaisesti.
Sosiaalisen median mainonta auttaa yritystäsi lisäämään bränditietoisuutta, sitouttamaan yleisöäsi ja saamaan aikaan tuomaan tuloksia. Yksi sosiaalisen median mainonnan suurimmista eduista on tarkka kohdeyleisö. Muita etuja on, että yritys pystyy hallitsemaan mainoksiaan paremmin. Sosiaalisen median mainonnan avulla voit hallita kampanjaa alkutekijöistä asti. Innovatiivisia mainosmuotoja pystytään tekemään enemmän sosiaalisessa mediassa ja mainosympäristö kehittyy jatkuvasti.
Sosiaalisessa mediassa on helppo tavoittaa päteviä asiakkaita ja huomata ketkä ovat oikeasti potentiaalisia asiakkaita. Sosiaalisessa mediassa on kehittynyt seurantamekanismi täällä pystyy hyvin seuraamaan konversioita. Sosiaalisen median mainonta seuraa kuinka monta näyttökertaa, napsautusta ja tulosta mainoksessa on. Sosiaalisen median mainonta kukoistaa datasta, siksi päätökset ohjaavat sitä. Tätä dataa tulkitsemalla näkee mikä toimii ja mikä ei.
Sosiaalisen median markkinointi lähtee sosiaalisen median alustojen käytöstä ja kuinka kohdeyleisö löytää näihin alustoihin. Tarkoituksena sosiaalisen median markkinoinnissa on rakentaa brändiä, kasvattaa myyntiä ja kasvattaa verkkosivuston liikennettä. Tämä tarkoittaa materiaalin julkaisemista sosiaalisen median profiileissa, seuraajien kuuntelemista ja sitouttamista. Saatuja tuloksia täytyy analysoida ja tulosten perusteella on hyvä muokata sosiaalisen median mainoksia aina paremmaksi.
Kun pyritään ymmärtämään, miten markkinointi toimii sosiaalisessa mediassa, analysoidaan omaa tavoittavuutta, sitoutumista ja myyntiä sosiaalisessa mediassa elikkä työstetään sosiaalisen median analytiikka.
Sosiaalinen media on ihanteellinen paikka yritykselle, joka haluaa saada tietoa yleisönsä kiinnostuksen kohteista. Halutaanpa käynnistää uusi tuote tai yritys, sosiaalinen media on täydellinen testialusta, joka luo uusia mahdollisuuksia yrityksille. Sähköisen kaupankäynnin lisääntyessä, on selvää, että sosiaalisen median markkinointi ei ole vain vaihtoehto. Kasvavassa kilpailutilanteessa yrityksesi täytyy olla mukana sosiaalisessa mediassa, jotta asiakkaat varmasti löytävät sivuille.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.