Teimme viiden artikkelin sarjan Facebook-mainontaan liittyen. Toivottavasti näistä on apua miettimään some-mainontaa yrityksesi markkinoinnissa:
Kävin Aucklandissa etätyömatkalla ollessani nauttimassa paikallisen baarin antimista. Kysyin ammattinsa tuntevalta baarimikolta suosituksia lounas- ja illallisravintoloista Queenstownissa, paikasta jonne olin menossa seuraavaksi.
Sainkin melkoisen listan suosituksia, joista iso osa olisi saattanut jäädä maistelematta.
Jos kysyt meiltä kublalaisilta suosituksia parhaista Wolt-paikoista, saatat saada lähes yhtä kattavan listauksen Helsingin ruokapaikoista. Mutta vielä isomman kattauksen saat digimarkkinoinnin työkaluista, mainosmuodoista ja viestikulmista.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Heti alkuun pieni latistus: meillä ei ole salaista sopimusta Facebookin kanssa, eli emme pääse mainostamaan alennushintaan.
Olemme kuitenkin nähneet vuosien varrella taktiikoita, joilla mainonnan kustannuksia saadaan alas tulosten kärsimättä.
Hypätäänpä tehomainonnan yhtälössä ensimmäiseen, eli kohdentamiseen.
Yksi tärkeimmistä yleisöistä on sivustollamme vierailleet kävijät. Emme halua kadottaa vaivalla sivustollemme houkuteltua kävijää ensikontaktin jälkeen, vaan pidämme potentiaalisen asiakkaan hyppysissämme jopa kuukausia ensikäynnistä.
Haemme myös tietoa ulkopuolisista lähteistä ja hyödynnämme tätä kohdentamisessa. Luonnollisesti Facebookin omat kohdennuskeinot ovat myös hyvät, jopa B2B-puolella. Saamme esimerkiksi kiinnostuksenkohteiden perusteella varsin hyvän perusyleisön, kenelle kertoa palveluistamme.
Esimerkiksi 35-50 -vuotiaita mainonnasta kiinnostuneita asuu Suomessa 170 000. Tämä on yleisöksi hyvän kokoinen, mutta mitä jos haluammekin kaventaa kohdennusta entisestään ja varmistaa, että mainontamme näkyy juuri haluamallemme kohdeyleisölle?
Valitsemalla mukaan ainoastaan mainonnasta kiinnostuneet pienyrittäjät, luku kaventuukin 54 000 henkeen. Näin olemme saaneet luotua yleisön, joka on kooltaan kolmasosan edellisestä.
Ja tällä on merkittävä osansa yhtälössä, jolla lasketaan mainontaan tarvittava mediabudjetti.
Meiltä kysytään usein minkä verran mediabudjettia kannattaa varata ja kuinka budjetti lasketaan?
Tähän annan vastaukseksi nyrkkisäännön, jolla saa luotua alustavan arvion tarvittavasta Facebook-mediabudjetista:
Saat mediabudjetiksi siis 1080 € kuukaudessa tälle yleisölle.
Kannattaa huomioida, että hinnat vaihtelevat runsaasti mainosmuodoista riippuen. Lisäksi sesongit, kuten mainostajien suosima joulunalusaika nostaa hintoja. Tässä linkki Smartlyn Black Friday CPM-tutkimukseen, missä kerrotaan asiasta kattavammin.
Lue lisää Facebook-mainonnan hinnasta toisesta artikkelistamme.
Koska toimimme asiantuntijafirmana, ei meillä ole kymmeniä viikottaisia ns. kovia konversioita (yhteydenottoja), joiden pohjalta kehittää mainontaa. Käytämmekin mainonnan mittareina varsin paljon mainosalustan omia mittareita.
Tärkeintä monissa tapauksissa meille on tavoittaa määrittelemämme kohdeyleisö mahdollisimman kattavasti. Tällöin edes klikkiprosentti ei ole ratkaisevassa roolissa, vaan mainonnan kattavuus, eli reach.
Toinen Facebook-mainonnan tärkeistä mainonnan mittareista on muistijäljen jättäminen, eli Ad recall lift rate. Tällä mittaamme sitä, kuinka hyvin mainos on onnistunut jättämään muistijäljen.
Kolmanneksi seuraamme toki meille päin tulevia yhteydenottoja. Usein polku mainonnan ensikontaktista alkavan uuden asiakkuuden välillä on niin pitkä, ettei Facebookin mainosalusta enää kykene mittaamaan tätä.
Joudummekin siksi hyödyntämään vanhaa kunnon mutu-menetelmää.
Tiedän, digifirman sanomana tämä voi ”hitusen” hätkäyttää!
(Olemmekin salaa kateellisia niille asiakkaillemme, joilla on selkeästi myytävissä oleva tuote, koska mittaaminen mainonnan tekemisen ja tulosten välillä on niin paljon helpompaa)
Mittaamisen hankaluuksista huolimatta teemme Facebook-mainontaa paljon. Se on itse asiassa suurin käyttämistämme digikanavista, juurikin sen kattavuuden ja kohdennettavuutensa ansiosta.
Valtaosalle yrityksistä ja organisaatioista olisikin mielestäni hyötyä Facebook-mainonnasta.
Yleensä rajoitteena Facebook-mainonnan aloittamiseen ei olekaan yrityksen erikoinen toimiala tai hyvin niche-kohdennetut tuotteet ja palvelut. Kokemukseni mukaan suurin este Facebook-mainonnan aloittamiseen on materiaalien puute. Onneksi sisältöjä on helppo tuottaa, kunhan yritys ensin tietää mitä he ovat tarjoamassa ja kenelle.
Toisin sanoen kun markkinoinnin perusteet ovat olemassa, on myös Facebook-mainonta mahdollista käynnistää!
Käytämme paljon videota, koska toimitusjohtajamme on hyvä esiintymään kameran edessä. Facebook suosii alustallaan liikkuvaa kuvaa, joten hyödynnämme tätä ominaisuutta paljon.
Jos sinun organisaatiostasi ei löydy ketään kameran eteen suostuvaa, niin mainostaminen ei tähän kaadu. Mainosformaatilla ei loppujen lopuksi ole niin suurta väliä, kunhan sisältö on asiakkaitasi kiinnostavaa!
Toinen paljon käyttämämme taktiikka on sisältöjen tuottaminen verkkosivuillemme, joista nostamme niitä Facebookiin ja muihin somekanaviin sivujulkaisuina. Näitä voimme sitten edelleen nostaa mainontaan ja kasvattaa viestimme tavoittavuutta.
Sisältöjä kannattaakin hyödyntää niin monessa kanavassa kuin mahdollista – kierrätys kunniaan!
Näin vältämme liian mainosmaisia sisältöjä ja pystymme paremmin vastaamaan päätavoitteeseemme: auttaa pk-yrityksiä ymmärtämään, kuinka digimarkkinoinnista voi olla apua heidän myynnissä ja markkinoinnissa.
Suosittelen käyttämään tarinallisuutta sisällöissä. Asiakasreferenssit, henkilöstön suositukset ja vaikkapa vinkit tuotteidesi/palveluidesi käyttämiseen ovat kaikki hyvää sisältöä, jota kannattaa nostaa mainonnassa esiin. Lisää sisältömarkkinoinnista somessa voit lukea toisesta blogistamme.
Toivottavasti sait artikkelista paremman kuvan Facebook-mainonnan mahdollisuuksista. Laita ihmeessä tulemaan viestiä, jos haluat kuulla lisää kuinka voimme auttaa!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.