Hakukoneoptimointi (SEO, search engine optimization) tarkoittaa yrityksesi kotisivujen näkyvyyden parantamista Googlen hakutuloksissa. Hyvin optimoidut kotisivut houkuttelevat siis lisää yhteydenottoja kotisivujesi kautta, jolloin on mahdollista saada orgaanista kasvua Googlen avulla. Mutta kannattaako se? Miten hakukoneoptimointi toimii?
Hakukoneoptimointi on tärkeää jokaiselle yritykselle. Tehdessäsi hakukoneoptimointia on hyvä muistaa kolme tärkeintä seikkaa:
Yleisin haaste on selvittää tärkeimmät hakusanat, eli avainsanat. Sanat joita sisällöissä tulisi käyttää.
Asiakkaasi etsii useilla sanoilla yrityksesi tarjoamia palveluita Googlesta. On siis tärkeää käyttää muitakin sanoja, kuin vain kyseisen tuotteen/palvelun nimeä. Nämä sanat on mahdollista käyttää Googlen omilla työkaluilla (keywordplanner), sekä esimerkiksi Keywordtoolia käyttämällä.
Useissa tapauksissa potentiaaliset asiakkaasi käyttävät hakuina esimerkiksi kysymyksiä liittyen palveluusi, kuten “miten nostetaan näkyvyyttä Googlessa”. Suurin osa ei siis etsi vain hakusanalla “hakukoneoptimointi”. Nykyisin käytössä on myös yhä useammin Google tarkka haku.
Tärkeimmät hakusanat selviää avainsanatutkimuksella, jonka avulla yrityksesi saa selville millä sanoilla asiakkaanne etsivät juuri teidän tarjoamia tuotteita/palveluita. Näin voitte tehdä hakukoneoptimointia käyttämällä tarkasti valittuja sanoja sisällöissänne ja saavutatte paremmat sijoitukset Googlessa. Samalla ohjaatte lisää asiakkaita veloituksetta kotisivuillenne.
Ota yhteyttä!Hakukoneoptimointi voidaan jatkuvasti pitää mielessä sivustoa kehitettäessä, mutta Googlea optimoitaessa on tärkeintä varmistaa yrityksesi sivuston perusominaisuuksien olevan kunnossa.
Voit tarkistaa yrityksesi google-näkyvyyden hakemalla tarjoamasi palvelun yleisnimikkeillä. Älä siis hae suoraan yrityksesi nimellä, koska asiakkaasi käyttävät palveluiden nimiä. Kaikki yritykset löytyvät omalla “brändillään” haettuna.
Mikäli siis teet kattoremontteja ja toimitte Tampereella, niin voit tehdä haun ”kattoremontti Tampere”. Tärkeintä on löytyä Googlen etusivulta, koska vain alle 5% asiakkaista menee toiselle hakusivulle. 95% kaikista käyttäjistä valitsee haluamansa toimijan ensimmäiseltä Googlen hakusivulta, tai tekee uuden haun ja tarkistaa jälleen vain etusivun tulokset. Lokaaleissa hauissa, kuten esimerkissämme “kattoremontti Tampere” Google nostaa paikallisia yrityksiä myös karttanäkymään. Tämän takia on tärkeää, että yritykselläsi on myös Google My Business -tili kunnossa ja ajantasalla. Karttanäkymän kautta tehdään nimittäin uskomaton määrä ostopäätöksiä. Pidä siis huoli, että löydyt Googlen ensimmäiseltä hakusivulta!
Ota yhteyttä!Suurin hyöty on ilmaisen liikenteen saaminen yrityksesi kotisivuille. Mikäli Googlen hakukone ymmärtää hyvin mitä palveluita yrityksesi tarjoaa, niin tulet näkymään tärkeimmissä hauissa suoraan Googlen etusivulla. Näin potentiaaliset asiakkaat löytävät sinun kotisivusi ja palvelusi. Samalla saat jatkuvasti liikennettä vuorokauden ympäri sivustollesi ilman maksullista mainontaa .
Tutkimuksemme mukaan suurin osa suomalaisista kotisivuista on optimoimatta, joten voimme lämpimästi suositella kotisivujenne Google optimointia (hakukoneoptimointi). Näin voit saada nopeastikin kilpailijoitasi paremmat sijoitukset Goolessa ja lisää potentiaalisia asiakkaita verkkosivuillesi.
On tärkeää kuitenkin muistaa optimoinnin olevan pitkäjänteistä työtä, mutta uusilla sisällöillä voit saada jo viikoissa hyviä tuloksia Googlessa ja nostaa kotisivujesi saaman liikenteen määrää.
Google-mainonnassa saat huimia hyötyjä, mikäli sivustollanne on huomioitu hakukoneoptimointi. Saat suoraan ”alennusta” jokaisesta google-mainoksestasi, koska hakukoneet suosivat hyvin optimoituja sivustoja.
Saat laatupisteitä sivustosi rakenteen ja sisällön perusteella. Google antaa lopulta sivustollesi arvosanan asteikolla 1-10. Mikäli sivustosi laatupisteet ovat täysi kymppi, niin saat täydet alennukset Google Ads -mainonnasta.
Sivustosi jokainen erillinen ”välilehti” saa omat laatupisteensä. Voit helposti seurata sivustosi laatupisteiden kehittymistä ja alennusten lisääntymistä. On siis mahdollista saavuttaa tilanne jossa maksat mainoksistasi 1000 € ja kilpailijasi voi joutua maksamaan 4000 €.
Saat alennuksia yrityksesi sivuston laatupisteiden mukaisesti (1-10).
Yritys 1 maksaa 1000 kävijästä 500 euroa.
Yritys 5 maksaa 1000 kävijästä 5000 euroa.
Optimointia voi tehdä jokainen yritys itse ilman mitään koodaamiseen tarvittavia taitoja. Suurin merkitys on sivuston sisällöllä ja oikeiden avainsanojen käyttämisellä. Sinun yrityksesi on siis tärkeää selvittää millä sanoilla teille potentiaalisimmat asiakkaat tekevät hakuja tälläkin hetkellä Googlessa. Käyttämällä näitä samoja sanoja yrityksesi kotisivujen sisällöissä tulette nousemaan teidän palveluihin liittyvissä hauissa hakukoneissa.
Tämän lisäksi on tärkeää pitää huoli näiden tärkeimpien sanojen löytymisestä sivuston rakenteesta muun muassa ”title” ja ”meta description” kohdissa sivustosi hallintapaneelista. Lisäksi on paljon muitakin sivuston tekniseen toteutukseen liittyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat sivustosi hakukoneoptimointiin, mutta tärkeimpänä on kuitenkin sisältö ja avainsanat. Näin siis jokainen yritys voi itse vaikuttaa oman sivustonsa näkyvyyteen Googlessa.
Mikäli haluat tarkempia tietoja sivustosi kehittämisestä, niin autamme mieluusti sinun yrityksesi hakukoneiden ensimmäiselle sivulle.
Käy tilaamassa etusivuiltamme veloitukseton raportti, joka kertoo sinulle välittömästi sivustosi hakukoneoptimoinnin tilanteen.
Kysy lisää, jos haluat lisää asiakkaita verkkosivuillesi.
Jatka tutustumista aiheeseen blogeistamme:
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.