Sisältömarkkinointi on yksi markkinoinnin vanhimpia muotoja ja tarkoittaa tiivistettynä kaikkea asiakkaalle tarjottavaa ja kiinnostavaa sisältöä. Näin saadaan asiakas kiinnostumaan yrityksestäsi ja tutustumaan palveluihin lisää, sekä lopulta ottamaan yhteyttä.
Sisältömarkkinoinnin tärkein tehtävä on yleisesti auttaa asiakasta vastaamalla häntä askarruttaviin kysymyksiin liittyen yrityksesi tarjoamaan palveluun.
Sisältömarkkinointi on mahdollista esimerkiksi näissä kanavissa:
Ilmaisen tiedon jakaminen potentiaalisille asiakkaille on aina kannattavaa. Miksi et auttaisi asiakasta oppimaan lisää häntä kiinnostavasta aiheesta? Näin yrityksesi saavuttaa luotettavan aseman asiakkaan näkökulmasta ja olet varmasti mielessä, kun asiakas on valmis lopulta tekemään ostopäätöksen.
Sisältömarkkinointi on kannattaa ja sitä kannattaa tehdä suunnitelmallisesti. Kun tarjoat tietoa siellä, missä asiakkaasi sitä etsivät, niin ratkaiset asiakasta askarruttavia kysymyksiä ja saat tulevan asiakkaasi etsimään yrityksesi kotisivuilta lisää vastauksia muihin mielessä oleviin kysymyksiin. Blogistamme löytyy mm. artikkeli Sisältöstrategia joka kannattaa lukea. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että sisällön voi tuottaa myös toinen osapuoli. Esimerkiksi vaikuttajamarkkinointi ja blogiyhteistyö perustuvat juuri tähän.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Sisältömarkkinointi on yksi parhaista tavoista auttaa asiakasta ymmärtämään miksi yleisesti hänen kannattaa tehdä ostopäätös. Asiakkaan auttaminen ei vielä tarkoita sitä, että tuot vain yrityksesi tarjoamien palveluiden ominaisuuksia esille. Auta ensin asiakasta ymmärtämään miksi hänen kannattaa ratkaista ongelmansa riippumatta palveluntarjoasta. Näin sisältömarkkinointi toimii paremmin, koska asiakas osaa kyllä tunnistaa sisällöistäsi haluatko vain korostaa omaa yritystäsi, vai auttaa asiakasta.
Voit auttaa asiakastasi vain tuomalla viestisi asiakkaan nähtäväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että on tärkeää miettiä mistä asiakas etsii tietoa liittyen yrityksesi tarjoamiin palveluihin. Tässä toimii apuna esimerkiksi avainsanatutkimus, joka selvittää etsiikö asiakas palveluitasi Googlen avulla. Googlen lisäksi on hyvä miettiä muita digitaalisen markkinoinnin keinoja tavoittaa asiakas. Esimerkiksi sosiaalisen median avulla voit tavoittaa n. 80% kaikista suomalaisista päätöksentekijöistä. Tähän tullaan vielä alempana kohdassa “Tarjoa tietoa asiakkaiden käyttämissä kanavissa”.
Sisältömarkkinoinnin tuottaman tuloksen mittaamista käsitellään alempana, mutta mietitään tässä vaiheessa tavoitteita ja miksi sisältömarkkinointi on kannattavaa.
Sisältömarkkinoinnin tavoite on toki auttaa asiakasta oppimaan uutta tarjoamastasi palvelusta ja sen tuomista lisäeduista. Tavoitteena voidaan pitää bränditunnettuuden kasvattaminen ja lopulta näistä uusista yritykseesi tutustuneilta asiakkailta saat lopulta yhteydenottoja, joista myyjäsi tekevät lopulta kauppoja.
Sisältömarkkinointi ja tunnettuuden lisääminen auttavat aina saamaan lisää asiakkaita. Mitä useampi asiakas tuntee yrityksesi, sitä enemmän saat siis yhteydenottoja. Asiakas kyllä löytää yrityksesi, mikäli olet saavuttanut luotettavan aseman asiakkaan mielessä, mutta tätä ennen pitää huolehtia siitä että yrityksesi tekemä sisältömarkkinointi tavoittaa asiakkaasi. Tätä käsittelemme seuraavassa kohdassa.
Otetaan esimerkkinä ikkunaremontteja yksityisille henkilöille tarjoavan yrityksen palvelut ja miten sisältömarkkinointi kannattaisi kohdistaa.
Kannattaako sisältömarkkinointi kohdistaa alueille, jossa on kerrostaloja? Luultavasti ei, vaikka osalla näistäkin asukkaista voi olla toinen asunto omakotitalo-alueella. On siis hyvä kohdistaa mainonta niille alueille, joilla on omakotitaloja ja ehkä myös loma-rakennuksia.
Entä kannattaako mainonta kohdistaa uusille alueille, joka on rakennettu viimeisen 20v aikana? Luultavasti ei. Voimme siis käydä läpi alueet, joilla on omakotitaloja ja alueella on ollut asutusta jo n. 50 vuotta.
Tässä esimerkissä sisältömarkkinointi kannattaa siis kohdistaa esimerkiksi sosiaalista mediaa käyttämällä näin:
Budjetti 1000€ = 100 000 - 300 000 alueella asuvaa päätöksentekijää
Voit siis varmistua, että yrityksesi tekemä sisältömarkkinointi tavoittaa juuri oikeat ihmiset mahdollisimman kustannustehokkaasti. Näin saat potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan ikkunaremontin tarjoamista eduista, sekä tutustumaan yrityksesi tarjoamiin palveluihin.
Sisältömarkkinointi toimii ja sitä voidaan mitata hyvinkin tarkasti. Otin liitteeksi kuvan malliraportistamme oikeasta case-esimerkistä. Voimme siis mitata, kuinka yrityksesi sisältömarkkinointi toimii ja mittarina voivat olla esimerkiksi nämä asiat (alla oleva kuva).
Kerromme mieluusti lisää, kuinka yrityksesi tekemä sisältömarkkinointi kannattaa toteuttaa suunnitelmallisesti ja tuottavasti. Lisäksi voimme määritellä teille mittarit tämän seuraamiseen.
Ota rohkeasti yhteyttä ja mietitään teille sopivat kanavat, sekä näiden tulosten mittaaminen.
Lue myös:
Sisältömarkkinoinnin buustaus sosiaalisessa mediassa
Markkinointia tulevaisuudessa: Sisällöntuotannon valtakunta
Sisältömarkkinoinnin mittaaminen: Miksi ja miten?
Affiliate-markkinointi, mitä se on ja miten se toimii?
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.