Sisältömarkkinoinnin mittaaminen - Miksi ja miten? 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Web-ana­ly­tii­kan ABC yrit­tä­jäl­le \ Sisäl­tö­mark­ki­noin­nin mit­taa­mi­nen – Mik­si ja miten?

Mik­si digi­taa­lis­ta mark­ki­noin­tia teh­des­sä sisäl­tö­mark­ki­noin­tia tuli­si mita­ta? Ana­ly­soi­mal­la eri­lai­sia sisäl­tö­jä, pys­tyt totea­maan mit­kä sisäl­löt toi­mi­vat ja mit­kä eivät. Sel­keät tavoit­teet ovat elin­tär­keä perus­ta mit­tauk­sel­le, joten mie­ti mit­kä ovat tavoit­tee­si ja nii­den kan­nal­ta rea­lis­ti­set mit­ta­rit. Alla esit­te­lem­me ylei­ses­ti tär­kei­tä mittaustapoja.

Näkyvyys

Näky­vyy­den mit­taa­mi­nen Googlen haku­ko­nees­sa on monil­le mark­ki­noi­jil­le se ylei­sin ja tutuin tapa mita­ta. Näky­vyyt­tä kuvaa­vat luvut ker­to­vat, kuin­ka moni ihmi­nen kat­se­lee tai lukee sisäl­tö­jä­si. Verk­ko­si­vu­jen kävi­jä­lii­ken­net­tä voi­daan mita­ta esi­mer­kik­si ilmai­sel­la Google Ana­ly­tic­sil­la. Valit­se halut­tu ajan­jak­so ja tar­kas­te­le aina­kin seu­raa­via luku­ja: kävi­jä­mää­rä, sivu­näy­töt, istun­non aika­na vie­rail­tu­jen sivus­to­jen luku­mää­rä, sivus­tol­la vie­tet­ty aika sekä uudet ja palaa­vat käyt­tä­jät. Sosi­aa­li­sen median mai­non­ta­työ­ka­lu­jen kaut­ta saa­daan sel­vil­le myös, kuin­ka laa­ja kat­ta­vuus sisäl­löl­lä on ollut, sekä miten levik­ki poik­ke­aa eri sisäl­tö­jen kesken.

Voit myös sel­vit­tää Google Ana­ly­tic­sin tai some­ka­na­vien omal­la ana­ly­tii­kal­la, että mis­sä sisäl­tö­jä­si lue­taan eni­ten. Näin ollen pys­tyt koh­den­ta­maan mai­non­taa niil­le paik­ka­kun­nil­le tai esi­mer­kik­si alueil­le, mis­sä sisäl­tö­jä­si ei vie­lä lue­ta. Face­boo­kin mak­se­tun mai­non­nan rapor­tin avul­la näet, mil­lä paik­ka­kun­nil­la mai­nok­sen­ne oli tehokkain.

Sitoutuminen

Google Ana­ly­tic­sin avul­la saa­daan myös sel­vil­le välit­tö­mien pois­tu­mis­ten (bounce rate) luvut sekä sisäl­tö­jen kulu­tusa­jat. Jos verk­ko­si­vuil­ta­si pois­tu­taan välit­tö­mäs­ti, sisäl­tön­ne ei vält­tä­mät­tä ole rele­vant­tia tai ehkä net­ti­si­vu­jan­ne on ikä­vä kat­sel­la mobii­li­lait­teel­la. Pois­tu­mis­pro­sent­tia voi kui­ten­kin paran­taa esi­mer­kik­si opti­moi­mal­la sisäl­tö­jä, muok­kaa­mal­la verk­ko­si­vu­jen ulkoa­sua sekä paran­ta­mal­la sivus­ton nopeutta.

On myös suo­si­tel­ta­vaa tar­kas­tel­la, kuin­ka pal­jon yksit­täi­nen ihmi­nen sisäl­tö­jän­ne kulut­taa, eli kuin­ka sitou­tu­nut hän on. Kuin­ka mon­ta eri sivua kävi­jät luke­vat ennen pois­tu­mis­taan? Aidos­ti kiin­nos­ta­val­la sisäl­löl­lä sitou­tat sisäl­tö­si luki­jat, tuo­den hei­dät verk­ko­pal­ve­lusi pariin yhä uudel­leen. Ver­tai­le­mal­la palaa­van lii­ken­teen suh­det­ta muu­hun lii­ken­tee­seen, voi­daan vetää joh­to­pää­tök­siä sisäl­lön kiinnostavuudesta.

Jakaminen

Jokai­sen sisäl­töä teke­vän yri­tyk­sen on tär­ke­ää huo­leh­tia sii­tä, että sisäl­tö on hel­pos­ti saa­ta­vil­la ja jaet­ta­vis­sa. Suo­si­tel­ta­vaa on lisä­tä sosi­aa­li­sen median jako­nap­pu­lat joka paik­kaan net­ti­si­vuil­lan­ne. Some­ka­na­vien tyk­käyk­set, jaot ja link­kien klik­kauk­set ker­to­vat kiin­nos­ta­vuu­des­tan­ne sekä sisäl­tö­jen toi­mi­vuu­des­ta. Lisäk­si nämä ker­to­vat myös sii­tä, mit­kä kana­vat tavoit­ta­vat koh­de­ryh­mä­si ja sisäl­lös­tä­si kiin­nos­tu­neet ihmi­set parhaiten.

Pys­tyt seu­raa­maan tyk­käyk­siä ja jako­ja some­ka­na­vien omal­la ana­ly­tii­kal­la. Ana­ly­tiik­kaa kan­nat­taa­kin käyt­tää apu­na eri kana­vien vertailussa.

Konversio

Kon­ver­sio­mit­ta­rit ker­to­vat, kuin­ka pal­jon sisäl­tö­si tuot­taa yri­tyk­seen myyn­tiä tai lii­de­jä. Esi­mer­kik­si kuin­ka pal­jon net­ti­si­vuil­ta saa­daan kaup­paa tai lii­de­jä tar­jous­pyyn­tö­jen tai uutis­kir­jeen tilauk­sen muo­dos­sa. Ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lu­jen avul­la pys­tym­me sel­vit­tä­mään, mis­tä kana­vis­ta nämä kon­ver­sioi­ta teh­neet ihmi­set pää­tyi­vät sivuillesi.

Lopuksi

Oleel­lis­ta sisäl­tö­mark­ki­noin­nin mit­taa­mi­ses­sa on ymmär­tää, että mitä halu­taan saa­da aikai­sek­si ja mil­lä mit­taus­me­ne­tel­mil­lä. Kun tie­dät tavoit­tee­si sisäl­tö­mark­ki­noin­nil­le, pys­tyt rea­goi­maan ja muut­ta­maan nii­tä tulos­ten perus­teel­la. Ver­tai­le myös aiem­paa teke­mis­tä sekä muis­ta hyö­dyn­tää mit­taa­mi­ses­ta saa­tua dataa kehit­tääk­se­si sisältömarkkinointia.

Mikä­li tar­vit­set apua mark­ki­noin­ti­si kans­sa, autam­me mie­lel­läm­me oikei­den mit­ta­rei­den löy­tä­mi­ses­sä. Kysy lisää!

Sosi­aa­li­sen median yllä­pi­to
Some-mark­ki­noin­ti
Face­book-mai­non­ta

 

Ota yhteyt­tä!
mobiillaitteita
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi