Laadukkaan sisällöntuotannon tulisi olla ratkaisevassa osassa yrityksen markkinoinnin ponnisteluja. Yritykset, jotka käyttävät sosiaalista mediaa jakamisen ja sitouttamisen alustana osana markkinointistrategiaansa näkevät yleensä parempaa ROI:ta, suurempia kävijämääriä sivustolla, sekä luovat positiivisempaa kuvaa brändistään.
Sosiaalisen median käyttäminen markkinointikanavana ei ole järkevää, jos et tuota sisältöä jota ihmiset haluavat kuluttaa ja jakaa toistensa kanssa, muussa tapauksessa tuotat sisältöä itsellesi, et asiakkaillesi. Tuottamasi sisällön tulisi olla viihdyttävää, kiinnostavaa tai hyödyllistä – parhaimmassa tapauksessa kaikkia näistä kolmesta. Ilman näitä, sisällölläsi ei ole yksinkertaisesti mitään arvoa kuluttajalle.
Millaista on laadukas sisältö?
Sisältö voi olla lähes mitä vain: videoita, blogipostauksia, ohjeita, kuvia, kiinnostavia tilastoja tai vaikkapa podcasteja – mitä vain, kunhan median kuluttaja näkee siinä jotain arvoa. Laadukas sisältö on osa brändiäsi, luo siis sisältöä jonka julkaisemisesta olet aidosti innoissasi ja hyödynnä sitä esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa tai vaikkapa sähköpostimarkkinoinnissa!
Kun olet oikeasti kiinnostunut itse jakamastasi tai tuottamastasi siällöstä, se välittyy kuluttajille. Kiinnostuneisuutesi asiasta osoittaa lukijalle/katsojalle että olet heidän kanssaan samalla viivalla, kiinnostunut samoista asioista.
Laadukas sisällöntuottaja osaa ottaa huomioon kohdeyleisönsä, ja kuvitella itsensä heidän asemaan. Jos tuotat sisältöä joka ei kiinnosta asiakkaitasi, esimerkiksi vahvasti myynnillistä sisältöä, miksi edes teet sitä? Sisältöä ei tuoteta myyntiä varten, vaan sen tueksi. Asiakassegmentointi on hyvä tapa jäsentää halutut kohderyhmät ja heidän ominaispiirteensä. Segmentit auttavat oikeanlaisen sisällön tuottamisessa halutulle kohderyhmälle.
Laadukas sisältö osana hakukoneoptimointia
Tuota sisältösi ihmisille, älä hakukoneille. Laadukas ja huolella tuotettu sisältö saa vierailijan luottamaan sivustoosi ja brändiisi. Sivustokävijä, joka luottaa sisältöösi ja näkee sillä arvoa kuluttaa todennäköisemmin sivustosi muitakin sisältöjä – näin madaltaen sivustosi poistumisprosenttia, joka taas pitkässä juoksussa parantaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä.
Esimerkiksi blogin kautta voit hyödyntää sisällöissäsi organisaatiollesi tärkeitä avainsanoja, joilla haluat organisaatiosi näkyvän hakukoneissa. Blogitekstit ovat myös oiva paikka sivuston sisäisille linkityksille, joilla voit luoda painoarvoa tärkeille sivustosi alasivuille ja näin nostaa niiden arvoa hakukoneiden silmissä.
Lue myös:
Digitalisaatio – mitä se tarkoittaa yritykselle?
Liidi - Mikä se on ja mistä niitä saa?
Ota yhteyttä!