Hakukonemarkkinointi (SEM eli Search Engine Marketing) on yrityksen markkinointia hakukoneissa. Suurin osa kuluttajista ja näin ollen myös yrityspäättäjistä hakevat tietoa palveluista ja tuotteista hakukoneiden kautta. Tästä johtuen hakukonemarkkinointi onkin erittäin tärkeä osa yritysten markkinointipalettia.
Suomessa käytetyin hakukone on Google, mutta pientä markkinaosuutta pitää hallussaan myös Bing. Maailmalla tärkeitä hakukoneita näiden kahden lisäksi ovat muun muassa Baidu ja Yandex.
Hakukonemarkkinoinnilla tavoitellaan näkyvyyttä ja myynnin kasvattamista. Hakukonemarkkinointi vastaa olemassa olevaan tarpeeseen. Tarvetta ei tarvitse enää luoda ja tässä suhteessa markkinointi tuottaa usein suoria ja helposti mitattavia tuloksia.
Hakukonemarkkinointi koostuu kahdesta toisiaan tukevasta osa-alueesta:
Hakukoneoptimoinnilla (SEO eli Search Engine Optimization) tarkoitetaan sivuston teknisten ja sisällöllisten osa-alueiden optimointia käyttäjän tarvetta vastaaviksi. Puhutaan orgaanisesta näkyvyydestä hakukoneessa. Hakukoneet arvottavat sivustoja erilaisten ominaisuuksien perusteella. Tämä on suorassa yhteydessä hakukoneessa näkymiseen ja löydettävyyteen, sillä hakukoneet pyrkivät näyttämään hakutuloksissa vain relevantteja tuloksia, jotka vastaavat tehtyä hakua. Oikein tehty hakukoneoptimointi parantaa sivuston löydettävyyttä, kasvattaa liikennemääriä sivustolle ja tätä kautta lisää yrityksen myyntiä.
Hakusanamainonta (SEA eli Search Engine Advertising) puolestaan on maksettua mainontaa hakukoneessa. Maksetun mainonnan avulla pääset hakutulosten kärkeen, vaikka orgaanisesti sivustosi ei sinne vielä nousisikaan kaikilla toivotuilla hakusanoilla. Hakusanamainonnan mainospaikat vaihtelevat hakukoneesta riippuen. Googlessa maksimissaan viisi ensimmäistä hakutulosta ovat mainoksia. Mainoksen ja orgaanisen hakutuloksen erottaa helposti toisistaan mainoksen yläkulmassa olevasta ”Mainos” merkistä.
Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla hakusanamainonnalla saat kiinni juuri sinun yrityksellesi relevantit asiakkaat. Mainonta on kustannustehokasta sillä maksat vain klikeistä, ja mitä laadukkaampaa mainontaa hakukoneen näkökulmasta teet, sitä edullisemmalla klikkihinnalla saat kävijöitä verkkosivullesi.
Hakukonemainonta toimii huutokauppaperiaatteella eli jokaista tehtyä hakua kohden järjestetään kaikkien kyseistä avainsanaa käyttävien mainostajien kesken huutokauppa. Pelkällä rahalla et kuitenkaan huutokaupassa pärjää vaan vaakakupissa painaa myös mainonnan laatu. Laatuun vaikuttavat mainostettavan avainsanan osuvuus suhteessa hakukoneessa tehtyyn hakuun, mainoksen sisältö, hakukoneen arvio siitä, kuinka suurella todennäköisyydellä mainosta klikataan suhteessa kilpailijoihin, sekä laskeutumissivu. Laskeutumissivun merkitys on suuri ja tässä kohtaa hakukoneoptimointi tuleekin kuvioon mukaan.
Haluatko mainostaa yritystäsi maailman suurimmassa hakukoneessa Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä hakusanamainonnan tekemisestä?
Google hakukoneena on tuttu ja googletamme asioita päivittäin. Mutta se ei suinkaan ole ainoa hakukone maailmalla ja riippuen liiketoiminnastasi ja markkina-alueestasi, voi olla erittäin kannustettavaa tutustua myös muihin hakukoneisiin ja niissä tehtävään markkinointiin.
Google on suurin hakukone maailmassa ja Statcounterin mukaan sillä on Suomessakin ylivoimainen yli 96% markkinaosuus. Suomessa tehdään yli 10 miljardia Google-hakua vuodessa. Maailmanlaajuisesti hakuja tehdään 160 miljardia kuussa.
Microsoftin Bing pitää Suomessa 1,7% markkinaosuutta, mutta maailmalla ja Suomessa se on kuitenkin toiseksi suurin hakukone (Statcounter 2020). Vaikka Google viekin suurimmat hakuvolyymit, Suomessa on kuitenkin suuri joukko potentiaalisia käyttäjiä, jotka aktiivisesti käyttävät Bingiä hakukoneenaan. Riippuen siis kohderyhmästäsi, Bing saattaa olla sinunkin yrityksellesi sopiva markkinointikanava.
Kiinassa Google on kielletty, joten Kiinassa eniten käytetty hakukone on Baidu. Koska Baidun käyttö rajautuu pääasiassa vain Kiinaan, sen markkinaosuus koko maailmassa on vain 1% luokkaa (Statcounter 2020). Jos yrityksesi markkina-alue on Kiinassa, vahva suositus on perehtyä Baidussa tehtävään hakukonemarkkinointiin.
Yandex on Venäjän vastaus hakukoneteknologiaan. Sen käyttö rajautuu Baidun tapaan vain tiettyyn osaan maailmaa, joten maailmanlaajuisesti sen markkinaosuus on pieni. Venäjällä tehtävään markkinointiin kuitenkin harkitsemisen arvoinen yrityksen hakukonemarkkinoinnin palanen.
Googlen hakukonemarkkinointi laajenee myös muihin palveluihin. Näistä tärkeimmät yrityksen näkökulmasta ovat Google My Business ja Google Maps. Googlen karttahaku Google Maps on yksi Googlen suosituimmista palveluista. Karttapalvelua käytetään usein varsinkin kun etsitään uusia palveluita ja etsitään tiettyä osoitetta. Kartta ilmestyy myös näkyviin hakukoneen tuloksissa, jos haet paikkakunnan nimellä kuten esimerkiksi ”ravintola helsinki” tai ”kubla helsinki” kuten alla olevassa esimerkissä. Jos haluat, että oma yrityksesi on mukana näissä tuloksissa, tulee sinun perustaa yrityksellesi ilmainen Google My Business -tili.
Google My Business -tilin kautta pääset karttahakuun ja paikkakuntakohtaisiin hakuihin mukaan, mutta kyse on myös tilistä, jota kautta voit viestiä yrityksestäsi ja kerätä asiakkaiden arvosteluja ja kokemuksia, mikä onkin ehdottomasti tärkeimpiä Google My Business -palvelun ominaisuuksia. Hyvin monet etsivät Googlen karttapalvelusta eri alojen yrityksiä, kuten esimerkiksi ravintoloita ja kampaamoita, ja arvostelut nousevat tärkeään osaan valinnalle siitä, minkä palveluntarjoajan puoleen käännytään. Ei siis pidä unohtaa ylläpitää omaa My Business -profiilia. Pidä se ajantasalla yhteystietojen ja aukioloaikojen osalta, mutta muista myös reagoida asiakkaiden jättämiin arvosteluihin, sekä myönteisiin että kriittisiin.
Kun tavoitteenasi on saada enemmän kävijöitä verkkosivuillesi, lisätä liidien määrää ja kasvattaa myyntiä, on hakukonemarkkinointi sinulle suositeltava markkinointikanava. Tarvitsetko apua hakukoneoptimoinnin vai -mainonnan suhteen? Vai kenties molempien? Me Kublalla autamme sinua mielellämme hakukonemarkkinoinnin kokonaisuuden suunnittelussa. Ota siis rohkeasti yhteyttä ja keskustellaan aiheesta lisää!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.