Hakusanamainonta on maksettua mainontaa internetin hakukoneissa. Hakukoneita on useita, mutta tutuin niistä meille kaikille on Google. Miten hakusanamainonta toimii ja miten yritykset saavat siitä parhaat tehot irti?
Hakusanamainonta on maksullista mainontaa Googlessa tai muussa hakukoneessa. Käytännössä se on näkymistä mainospaikoilla, jotka tulevat näkyviin ensimmäisinä hakutuloksina kun hakukoneessa tehdään haku. Googlessa maksimissaan viisi ensimmäistä hakutulosta ovat mainoksia ja ne on merkitty sanalla “mainos”.
Termien kertaus on tässä kohtaa oleellista. Hakusanamainonnasta käytetään usein termiä SEM eli Search Engine Marketing. Todellisuudessa SEM eli hakukonemarkkinointi pitää sisällään hakusanamainonnan mutta myös hakukoneoptimoinnin eli SEOn (Search Engine Optimisation). Kun halutaan käyttää lyhennettä pelkästä hakusanamainonnasta, on oikea termi SEA eli Search Engine Advertising.
Hakusanamainonta on erinomainen tapa kasvattaa verkkosivujen kävijämääriä, mutta eritoten se on tehokas työkalu myynnin kasvattamiseen ja markkinaosuuksien kasvattamiseen. Miksi? Hakusanamainonta on tehokasta siksi, että se perustuu jo olemassa olevaan tarpeeseen. Tarjoamme ratkaisun sillä hetkellä, kun tarve on jo olemassa.
Tarkka kohdentaminen, mitattavuus ja testaus tekevät hakusanamainonnasta tehokasta ja tuloksellista. Jotta tehot kuitenkin saadaan irti, tulee tehdä suunnittelu ja pohjatyöt tarkkaan. Mitkä ovat mainonnan tavoitteet? Missä hakukoneessa haluat mainostaa? Mitkä ovat yrityksesi uniikit myyntiväittämät eli USP:t? Näistä tarkemmin lisää myöhemmin. Seuraavaksi on hyvä käydä läpi mitä hakukoneita maailmasta löytyy.
Haluatko mainostaa yritystäsi maailman suurimmassa hakukoneessa Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä tekemisestä?
Hakukoneita on maailmassa useita ja riippuu markkina-alueesta, missä hakukoneessa mainontaa kannattaa tehdä. Esittelen tässä maailman suurimmat hakukoneet Googlen, Bingin ja Yahoon sekä kaksi alueellisesti merkittävää hakukonetta Yandexin ja Baidun.
Maailmalla ja Suomessa hakukoneiden markkinajohtaja on Google. Kun etsimme tietoa, puhumme usein googlettamisesta. Google kuuluu siis lähes jokaisen ihmisen arkipäivään. Siellä ovat kuluttajat ja näin ollen myös yrityspäättäjät. Ja juurikin sen vuoksi jokaisen yrityksenkin pitäisi olla siellä näkyvissä, joko orgaanisilla hakutuloksilla tai maksetulla mainonnalla, mieluiten molemmilla. Lue täältä mistä Google Ads -mainonnan hinta muodostuu.
Maailmalla toiseksi suurin hakukone on Microsoftin Bing. Vaikkakin Suomessakin Bing jää hakuvolyymeissa selvästi Googlen taakse, on sillä kuitenkin oma aktiivinen käyttäjäkuntansa. Suunnitellessa hakusanamainonnan kokonaisuutta, kannattaa muistaa myös Bing.
Yahoo on maailman kolmanneksi käytetyin hakukone. Sen markkinaosuus maailmanlaajuisesti on vaivaiset 1,6% Statcounterin statistiikan mukaan. Yhdysvalloissa markkinaosuus on kuitenkin suurempi, reilu 3%, minkä vuoksi siellä mainostaminen sattaa ollakin järkevää yritykselle, joka tekee liiketoimintaa Yhdysvalloissa.
Jos markkina-alueesi on Venäjä, kannattaa harkita tekevänsä mainontaa Venäjän hakukoneessa, Yandexissa. Venäjällä Googlen markkina-osuus on reilu 57% ja Yandexin jopa 39% (Statcounter 2020), joten mainostaminen molemmissa hakukoneissa tällä alueella on suositeltavaa.
Kiinan sensuuri ulottuu myös hakukoneiden maailmaan. Koska Kiinassa Google ei ole sallittujen palveluiden listalla, heillä on oma hakukoneensa, Baidu. Hakusanamainonta Baidussa on suositeltavaa erityisesti, jos tärkein markkina-alueesi on Kiina.
Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla hakusanamainonnalla saat kiinni juuri sinun yrityksellesi relevantit asiakkaat. Mainonta on kustannustehokasta sillä maksat vain klikeistä.
Hakusanamainonta toimii huutokauppaperiaatteella eli jokaista tehtyä hakua kohden järjestetään kaikkien kyseistä avainsanaa käyttävien mainostajien kesken huutokauppa. Huutokauppa pyörii monimutkaisella algoritmilla sekunnin murto-osassa ja vaakakupissa painavat useat seikat, joista tärkein on mainonnan laatu. Miten laadukasta hakusanamainontaa tehdään? Tässä vinkkimme.
Tuloksellinen hakusanamainonta vaatii tarkkaa suunnittelua ja pohjatyötä. On hyvä tarkistaa, että perusjutut ovat kunnossa:
Perusasioiden jälkeen voidaan siirtyä itse mainonnan suunnitteluun. Hakusanamainonta esimerkiksi Googlen hakukoneeseen vaatii tiettyjen perusasioiden hahmottamiseen. Tärkein suunnittelun työkalu on avainsana-ja kilpailijatutkimus.
Kun tunnet kohderyhmäsi, osaat ehkä jo sanoa, minkälaisia hakuja he tekevät hakukoneessa. Tämän lisäksi on varmasti paljon muitakin sanoja, joita kohderyhmä käyttää, mutta et ehkä ole tietoinen niistä. Avainsanatutkimuksella kartoitetaan erilaisia työkaluja käyttäen kaikki mahdolliset avainsanat ja niiden hakuvolyymit halutussa hakukoneessa. Saat työkaluista myös arvion siitä, kuinka kilpailtuja avainsanat ovat ja kuinka paljon yksi mainosklikkaus keskimäärin tulee maksamaan. Oman budjettisi valossa pystyt arvioimaan, paljon sanoja pystyt ottamaan mainontaan mukaan ja kannattaako joistain luopua. Tutki avainsanojen ohessa myös sitä, miten kilpailijasi mainontaa tekevät, sillä haluathan erottua heistä.
Lue lisää asiantuntijamme vinkkejä:
Avainsanatutkimus on tärkeä vaihe, sillä sen avulla löydämme juuri sinun yrityksellesi relevantit avainsanat. Ja relevanttius onkin yksi tärkeä seikka, jolla saat mainoksesi hakukoneen tuloksissa kärkisijoille. Hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen mahdollisimman hyviä hakutuloksia ja jokainen hakusanamainos on hakutulos, jonka odotetaan vastaavan hakijan tarvetta.
Jos haluat kärkisijoille mainoksillasi muista seuraavat neljä asiaa, kun teet mainontaa esimerkiksi Googlessa:
Jotta pystyt tarkastelemaan laatua kampanjoinnin aikana, pystyt näkemään laatupisteesi jokaiselle käytössä olevalla avainsanalle suoraan Googlen mainostyökalun Google Adsin omasta raportointinäkymästä. Laatupisteet vaihtelevat 1-10 välillä. Pääsääntöisesti laatupisteet 7-10 ovat keskimääräistä parempia. Kaikki alle 7 tarkoittaa sitä, että Googlen silmissä mainontasi kyseisille avainsanoille ei ole tarpeeksi laadukasta ja joudut kärsimään näkyvyydessä sekä klikkihinnoissa.
Hakusanamainonta on jatkuvaa ja pitkäjänteistä tekemistä. Alussa tehdyt kampanjat ja mainokset sekä valitut avainsanat ovat kuitenkin vain sen hetken paras mahdollinen arvaus. Vasta mainonnan ollessa päällä näemme todellisen markkinatilanteen ja miten kohderyhmä mainontaan reagoi. Myös sesongit vaihtelevat monessa liiketoiminnassa ja se heijastuu mainontana.
Mainoksia on aina hyvä A/B testata, jotta nähdään mitkä mainosviestit toimivat parhaiten. Myös hakutermejä kannattaa tarkastella kriittisesti. Ota käyttöön uusia sanoja ja karsi niitä, jotka eivät tuo haluttua tulosta.
Haluatko kuulla lisää hakusanamainonnasta tai oletko kiinnostunut aloittamaan sen? Vai tarvitsetko apua nykyisen tekemisen tehostamiseen? Meillä Kublalla kokeneet asiantuntijat auttavat mielellään. Ole siis yhteydessä ja jutellaan!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.