Internet markkinointi on yleistermi, jolla tarkoitetaan kaikkea markkinointia digitaalisissa kanavissa. Alussa tällä tarkoitettiin käytännössä ainoastaan bannerimainontaa ja vuosien varrella uusia tapoja internetissä tapahtuvaan mainontaan on tullut paljon lisää.
Internet markkinointi ja erot perinteiseen markkinointiin
Läpi historian markkinointia on tehty, jotta saadaan viestittyä loppuasiakkaille yrityksen viestiä. Loppuasiakas voi olla yrityksen päättäjä, tai kuluttaja ja aiemmin on käytetty perinteisiä markkinointiviestinnän keinoja, kuten sanomalehti- ja aikakausilehtimainoksia.
Maailma on digitalisoitunut ja tästä syystä myös internet-markkinointi on jatkuvasti tehokkaampi tapa tavoittaa yrityksen loppuasiakas. Muutamme jatkuvasti kulutustottumuksiamme ja uusien älypuhelimien yleistyminen ja kannettavien tietokoneiden käytettävyyden yleistymisen myötä olemme jatkuvasti enemmän digitaalisissa kanavissa päivän aikan. Digitaalisessa mainonnassa voidaankin hyödyntää googlen lisäksi myös sosiaalista mediaa yrityksen viestinnässä.
Perinteisessä markkinoinnissa viesti menee vain yhteen suuntaan, jossa yritys viestii halutulle asiakkaalle, mutta asiakas ei yleensä pysty vastaamaan suoraan viestiin.
Google-mainonta tarkoittaa maksettuja mainoksia Googlessa. Nämä mainokset näkyvät aina asiakkaan tehdessä hakuja Googlen hakukoneessa. Tätä kutsutaan myös Google AdWords-, tai Google Ads-mainonnaksi.
Hakukoneoptimoinnin avulla saat yrityksesi ylemmäksi Googlen hakukoneessa aina asiakkaan hakiessa yrityksesi tarjoamia palveluita yleiselläkin tasolla. Asiakkaan ei siis tarvitse hakea yrityksesi nimellä ja silti hakukoneoptimoinnin avulla yrityksesi sivusto ”nousee” Googlen hakutuloksissa etusivulle.
Laskeutumissivuksi, tai landing pageksi kutsutaan sitä sivustosi osaa, jolle internet-markkinointi ohjaa asiakkaan mainoksesta.
Internet-markkinointi yleistyy jatkuvasti ja nopeasti. Näin yritykset voivat saada jatkuvasti lisää ostavia asiakkaita sivustoilleen jopa muutamassa päivässä. Siellä myös suurin osa asiakkaistasi on ainakin jossain vaiheessa käynyt. Näiden asiakkaiden määrää voidaan nostaa internet-markkinointia käyttämällä. Tästä aiheesta voit lukea lisää liidi markkinointi aihetta käsittelevässä blogissamme.
Saat tarkkaa dataa kuukausittain kaikista sivustollasi käyneistä potentiaalisista asiakkaista ja yleisimmin yritykset saavat myös lisää yhteydenottoja. Näin brändisi tunnettuus kasvaa nopeasti ja potentiaaliset asiakkaat alkavat huomaamaan yrityksesi. B2B myynti toimii, kun tietää mitä tekee.
Usein internet-markkinointia tehdään myös potentiaalisten asiakkaiden lisäksi myös yrityksen kumppaneille ja myös potentiaalisille työntekijöille. Tämä auttaa pitämään yrityksesi kumppaneidesi mielessä ja myös houkutteleen lisää työntekijöitä hakemaan yrityksellesi työtehtäviin.
Internet-markkinointi kannattaa myös sen vuoksi, että pystyt hyvinkin tarkkaan kohdentamaan markkinointitoimenpiteesi oikealle kohderyhmälle. Segmentointi on mahdollista useilla eri tavoilla eri digitaalisen markkinoinnin kanavissa.
Erityisen kannattavaa voi olla monien markkinointikanavien yhdistely, omnichannel ja growth hacking, joista lisää blogissamme.
Internet-markkinointi ja kuukausittainen seuranta
Internet-markkinointi on tarkasti mitattavissa ja voit seurata esimerkiksi näitä asioita:
Sivustollesi siirtyneiden asiakkaiden määrä
Kuinka kauan asiakkaat olivat sivustollasi
Kuinka useaa eri sivua asiakkaat lukivat sivuillasi
Sivuiltasi saamasi uudet yhteydenotot yhteydenottolomakkeellasi
Uutiskirjeesi tilaukset, mikäli sivuiltasi tarjotaan mahdollisuutta tilata uutiskirje (näin saat tietoosi asiakkaan sähköpostiosoitteen ja voit ottaa sähköpostitse yhteyttä, tai päätellä sähköpostin loppuosasta onko kyseessä yrityksen päättäjä ja mikä yritys on kyseessä)
Yrityksen markkinointi ja internet-mainonta pitää sisällään tänä päivänä lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja, ja uusia kanavia tulee jatkuvasti lisää. Jopa digitoimiston tekevän yrityksen on vaikea valita sopivat kanavat sähköiseen markkinointiin ”perinteisten” ja ”uusien” kanavien joukosta. ”Digimarkkinoinnin” asiantuntijoilla on monesti tapana mennä myyntipuheissaan melko syvälle digitaalisen markkinoinnin termistöön ja käyttää paljon lyhenteitä. Suuri osa näistä termeistä voi olla […]
Google mainonta voi olla pelottavaa. Miten se toimii, mikä on paras tapa tehdä siellä mainontaa ja kuinka edes aloittaa? Vaikka Google mainonnan maailma olisi sinulle täysin vieras, älä sulje sen tuomia mahdollisuuksia pois. Me Kublalla viemme bisneksesi Googlen paraatipaikoille, jotta tavoitat asiakkaasi juuri sillä hetkellä, kun he haluavat ostaa. Tässä artikkelissa kerromme perusteet siitä mitä […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.