Markkinointi yrityksen toiminnassa tarkoittaa yrityksen toimenpiteitä, joilla pyritään edistämään tuotteiden tai palveluiden myyntiä, viestitään yrityksen arvolupausta ja myös rakennetaan brändiä. Markkinointi käsitteenä on yleistynyt jo noin 100 vuotta sitten, jonka jälkeen palvelun tuottamisen lisäksi on alettu käyttämään yleisemmin markkinointiosastoja ja lisäksi myyjäverkostoja.
Markkinointi tarkoittaa myös asiakkaan tarpeisiin tutustumista ja näihin mainonnalla lisäarvon tuottamista. Markkinointi voi vedota konkreettiseen tarpeeseen tai asiakkaan arvoihin (esimerkiksi ekologisuus, tuotteen elinkaari markkinointikeinona). Näin pystytään houkuttelemaan asiakas ostamaan markkinointia tekevän yrityksen palvelu tai tuote. Ihmisläheinen H2H markkinointi taas pyrkii mm. puhuttelemaan asiakasta ja asiakassuuntainen markkinointi on yksilöihin keskittymistä massojen sijaan. Account based marketing eli ABM on tapa kohdentaa markkinointiviesti sellaiselle kohdeyritykselle tai -asiakkaalle, joka tietoisesti tai tietämättään tarvitsee yrityksesi tuotteen tai palvelun. Markkinointia on myös yrityksen sisäinen markkinointi, joka kohdistuu omiin työntekijöihin. Vaikuttava markkinointi auttaa asiakasta oivaltamaan suoran myymisen sijaan, ja strateginen markkinointi pyrkii kehittämään yrityksen markkinointia kokonaisvaltaisesti, luovalla tavalla.
Katso myös blogikirjoituksemme yrityksen internet-mainonnasta täältä!
Markkinoinnin vaihtoehtoja on lisää vuosi vuodelta ja voi olla vaikeaa valita oikeat tavat juuri sinun yrityksellesi. Perinteinen mainonta, kuten lehtimainonta on saanut rinnalleen digitaalisen markkinoinnin verkossa eli internet-markkinoinnin, ja tähän vaihtoehtoon kuuluu lukematon määrä erilaisia vaihtoehtoja. Moderni markkinointi onkin tänä päivänä ennen kaikkea dataa ja mittamista sekä tietenkin digitaalisia kanavia. Kannattaa myös lukaista, miksi pelkkä tuotekeskeinen markkinointi ei välttämättä enää riitä.
Tärkeimpänä erottavana tekijänä perinteisen mainonnan ja digimarkkinoinnin välillä on digitaalisen mainonnan hyvin tarkka mittaaminen. Voit mitata jokaista mainoksesi nähnyttä ihmistä ja hänen tekemiä toimenpiteitä esimerkiksi yrityksesi kotisivuilla tai sosiaalisessa mediassa. Vaikka moni asia on muuttunut, yksi asia pätee edelleen: Hyvä mainos on edelleen hyvä mainos. Niin, ja aggressiivinen markkinointi ei kannata.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Kuinka moni:
Kuten yllä olevasta luettelosta voidaan päätellän, niin digimarkkinoinnin tehokkuutta voidaan mitata hyvinkin tarkasti. Tämä auttaa erityisesti panostamaan tehokkaimpiin kanaviin. Voit siis seurata mistä markkinoinnin toimenpiteestäsi olet saanut asiakkaita verkkosivuillesi ja lisäksi kuinka moni näistä asiakkaista on lopulta ottanut yhteyttä. Voit siis jättää tehottomat kanavat pois valikoimastasi ja jatkaa panostamista vain niihin kanaviin, joista saat asiakkaita sivuillesi ja näistä lopulta yhteydenottoja. Markkinointitutkimus kertoo mistä kohderyhmäsi pitää ja mistä ei.
Tiesitkö: Drip markkinointi auttaa sinua puristamaan markkinoinnistasi vielä enemmän hyötyjä irti, automaatiolla.
Monesti markkinoinnin luullaan olevan kallista ja ettei pienyrittäjällä ole mahdollisuutta hankkia digimarkkinoinnilla asiakkaita. Tämä on väärin. Digimarkkinointi voidaan aloittaa hyvinkin pienillä panostuksilla ja mainosbudjettilla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, tai Googlessa. Voit aloittaa mainonnan jopa muutamilla kympeillä ja nostaa tulosten valossa panostuksia. Näin on mahdollista perehtyä digimarkkinointiin, vaikka alussa ei olisikaan tarkoitus käyttää omaisuuksia mainontaan, tai saada tuloksia. Joka tapauksessa kannattaa suunnitella markkinointisuunnitelman pohja, jotta tehtävät toimenpiteet ovat johdonmukaiset heti alusta lähtien. Markkinoinnin tarkka suunnittelu esimerkiksi markkinoinnin vuosikelloa käyttämällä lisää myös kustannustehokkuutta. Myös huolella tehty kohderyhmätutkimus varmistaa, ettei mainoskampanja kohdistu väärään kohderyhmään. On myös tärkeää määritellä jokaiselle kohderyhmälle ainutlaatuinen myyntiväittämä eli USP, joka auttaa erottumaan kilpailijoista.
Digimarkkinoinnin harjoittelu on vuosi vuodelta tärkeämpää ja mitä paremmin ymmärrät digimarkkinointia, niin sitä paremmin tulet saamaan sen avulla tuloksia. Kumppanin valinta digitaaliseen markkinointiin kiihdyttää huomattavasti tulosten saamista ja näin myös opit asiantuntijoiden avulla lisää digimarkkinoinnista. Sinua todennäköisesti hyödyttäisi myös digimarkkinointi koulutus.
Lue myös: Markkinointimix uusiutuu
Markkinointi digitaalisissa kanavissa yleistyy huomattavaa vauhtia ja luultavasti kaikki jo tietävät asiakkaidensa siirtyvän vahvasti digitaalisiin kanaviin ja tekevät siellä jopa ostopäätöksiä kiihtyvällä vauhdilla. Myyjien ja asiantuntijoiden merkitys myynnissä ei ole poistumassa pitkiin aikoihin. Silti on huomattava asiakkaiden etsivän tietoa verkossa jatkuvasti enemmän ja ottavat yhteyttä myyntiin ja asiantuntijoihin vasta tutustuttuaan useisiin eri vaihtoehtoihin.
Tässä vaiheessa sinunkin yrityksen on hyvä olla asiakkaan tutkivien silmien edessä digitaalisissa kanavissa. Myös myyntisuppilon eri vaiheet ovat digitaalisen markkinoinnin avulla helposti seurattavia. Muista myös, että yrityksen nettisivun tulee olla optimoitu ja hyvin suunniteltu, jotta sinne ohjattu liikenne ei mene hukkaan. AB testaus auttaa löytämään mikä toimii ja mikä ei. Konversio-optimointi lisää sitä mikä toimii ja vähentää sitä mikä ei toimi.
Mikä ihmeen digitaalinen mainonta? Lue syväluotaava tekstimme täältä.
Tiedät varmasti mikä on Google, mutta tiedätkö kaikki hyödylliset palvelut joita se voi tarjota yrityksellesi? Yleisimmin yritykset aloittavat digimarkkinoinnin Google-mainonnalla, tai sosiaalisen median mainonnalla. Google on hyvä tapa etsiä asiakkaita, mikäli yrityksesi palvelu, tai tuote on entuudestaan suurelle yleisölle tuttu. Näin asiakkaat osaavat jo etsiä palveluntarjoajia verkosta ja voit mainostaa kaikille näille asiakkaille. Mikäli taas palvelusi on uusi, tai asiakkaat eivät etsi sitä aktiivisesti verkosta, niin tässä tapauksessa sosiaalinen media on hyvä tapa tuoda palveluitasi proaktiivisesti asiakkaidesi nähtäville.
Voit siis sosiaalisen median avulla mainostaa kaikille potentiaalisille asiakkaillesi, vaikka he eivät etsikään palveluitasi verkosta. Tämä on hyvä tapa nostaa yrityksen tunnettuutta parhaan kohderyhmäsi keskuudessa. Digitaalinen asiakashankinta toimii.
Lue myös: B2B markkinointi digitaalisesti
“68 prosenttia 16-89-vuotiaista suomalaisista käyttää nettiä monta kertaa päivässä.”
-Tilastokeskus
Suurin osa asiakkaistasi on luultavasti jo verkossa ja etsii jossain ostoputken vaiheessa yrityksesi palveluita googlaamalla. Mikäli olet jo tässä vaiheessa onnistunut tekemään sosiaalisen median markkinointia potentiaalisille asiakkaillesi, niin on hyvä todennäköisyys, että yrityksesi tekemä markkinointi on saanut asiakkaan googlaamaan juuri sinun yritystäsi. Mikäli taas asiakas ei tunne yritystäsi, niin miten hän voisi osata etsiä yritystäsi? Entä miten saat uusia lukijoita blogiteksteillesi? Tähän voit siis vaikuttaa bannerimainonnalla ja sosiaalisen median mainonnalla.
Erotu siis kilpailijoistasi ja tavoittele asiakastasi jo ennen, kuin hän etsii sinun toimialan palveluita verkosta. Juuri tällä hetkellä on hyvä aika aloittaa markkinointi verkossa, koska kilpailu digitaalisessa markkinoinnissa kasvaa jatkuvasti ja vuoden päästä kilpailu on jo koventunut ja tulosten saaminen digimarkkinoinnilla tulee olemaan vaikeampaa. Tämä nähdään esimerkiksi Google-mainonnan hinnoissa ja tänä päivänä potentiaalisen asiakkaan voit saada yrityksesi sivuille monesti jopa yhdellä eurolla, mutta on hyvä muistaa tämän maksaneen muutama vuosi sitten vain muutamia senttejä. Saman asiakkaan saaminen yrityksesi kotisivuillle tulee maksamaan huomattavasti enemmän. Google on silti edelleen kannattava, kunhan vältät Google markkinointi virheet.
B2B-markkinointi on viime vuosina kehittynyt jättiläisen askelin. Moderni B2B-markkinointi hyödyntää tietenkin dataa ja sitä tarvitaankin paljon. B2B-puolella ostopolut ja kauppaan johtava kanssakäyminen on usein moniulotteisempaa ja polveilevampaa kuin kuluttajapuolella. Kaupan syntyminen saattaa kestää useita kuukausia, isoissa kaupoissa jopa vuoden.
B2B-markkinoinnin apuna ovat tänä päivänä markkinoinnin automaatio, CRM-järjestelmät ja näiden integraatiot markkinoinnin automaation työkaluihin, erilaiset raportointityökalut, kuten Power BI ja paljon muuta. Yksi B2B-markkinoinnin keskeisiä termejä on inbound markkinointi. Tämä HubSpotin perustajien aikanaan lanseeraama termi on itseasiassa aivan oma, laaja markkinointistrateginen näkökulmansa.
Inboundin ohella Account Based Marketing on ollut B2B-markkinoijia kiinnostava lähestymistapa. Siinä, missä inbound keskittyy hankkimaan ja hoivaamaan täysin uusia liidejä, keskittyy Account Based Marketing tärkeiden olemassaolevien asiakkaiden kasvattamiseen.
Vuonna 2018 astui voimaan EU:n tietosuoja-asetus GDPR, jonka pääasiallinen tarkoitus on lisätä avoimuutta yritysten ja yhteisöjen keräämästä ja käyttämästä datasta. Iso kysymys oli myös, miten GDPR ja B2B-markkinointi sopivat yhteen. Kysymykseen on monia vastauksia, mutta myös avoimia kysymyksiä on ilmassa. EU tulee täsmentämään kantaansa lähivuosina niin sanotun ePrivacy-asetuksen myötä.
Markkinoinnissa tärkeintä on päättää markkinointikanavat ja markkinointibudjetti ja lähteä tekemään. Kannattaa myös määritellä kohderyhmä ja tässä asiakassegmenttien ja ostajapersoonien (tai asiakaspersoonien) luominen on oiva työkalu. Markkinointimetodien valintaan vaikuttaa myös se, mitä bisnestä teet. Myytkö B2B-palvelua, tuotteita kuluttajille vai onko sinulla kenties oma Amazon verkkokauppa? Tavoitteletko kenties asiakkaita ulkomailta?
Suosittelemme ottamaan käyttöön myös analytiikka-työkalun verkkosivustolla tapahtuvan liikenteen seuraamista varten. Analytiikka auttaa myös seuraamaan mikä markkinointikanava toimii parhaiten. Suuri osa markkinoinnin työkaluista on ilmaisia tai edullisia. Lisäksi löytyy myös erittäin kalliita työkaluja kuten HubSpot. Apua markkinointiin -artikkelimme antaa paljon lisävinkkejä, samoin hyvän mainoksen ominaisuudet.
Digimarkkinoinnin voit aloittaa itse, tai valita kumppanin auttamaan tulosten saamisessa ja nopeassa kehittymisessä. Markkinointi on jatkuvaa kehittämistä ja kanavien testaamista, sekä mittaamista. Mikäli et vielä seuraa kuukausittain markkinoinnin tuomia tuloksia, niin suosittelen pyytämään apua digimarkkinointiin perehtyneeltä kumppanilta ja aloittamaan mittaaminen heti.
Ota rohkeasti yhteyttä, mikäli haluat saada tuloksia verkosta jo seuraavina viikkoina.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.